Örebro får utmärkelser trots att fattiga barn får lida dagligen

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Örebro

Majblomman ger Örebro kommun en utmärkelse för sitt arbete mot barnfattigdom.

Cecilia-V

.

– Det är ett hån mot de barn som varje dag lämnas utanför när skolorna begär att de ska ha med sig matsäck till exempel, trots att barnfattigdomsplanen förbjuder dem att göra det, säger Vänsterpartiets fullmäktigeledamot Cecilia Lönn Elgstrand.

Vänsterpartiet har flera gånger sedan i november månad påpekat hur det ser ut på skolorna, att barn krävs på egen matsäck eller frukt, trots att både ÖSB (kommunens styrande budgetdokument) och barnfattigdomsplanen i kommunen förbjuder det. I november förra året visade en granskning att över hälften av skolorna gör så.

– För en familj med knappa resurser är en matsäck en utgift som det kanske inte finns pengar till. Särskilt inte i slutet av månaden. Och då utsätts barnen för risken att antingen lämnas utanför som den enda som inte har något med sig, eller att stanna hemma och istället missa dagens utflykt. Så får inte skolan fungera, det är emot skollagen, säger Cecilia Lönn Elgstrand (V).

Majblomman är en jättefin organisation som gör ett bra jobb, men här har de blivit felunderrättade, menar Cecilia Lönn Elgstrand (V).

– Hade de vetat hur det går till på en del av våra skolor hade Örebro nog aldrig fått utmärkelsen.

Cecilia lyfte så sent som i går frågan på fullmäktige för att återigen sätta press på styrande politiker att agera.

– Jag upplever inte att något händer. Ansvarigt kommunalråd Kenneth Nilsson (S) hänvisade till styrprocesser och det hjälper inte de barn som idag och imorgon får en lapp med hem om att det är krav på eget mellanmål på utflykten, säger Cecilia Lönn Elgstrand(V).

Här kan du läsa om utmärkelsen som Örebro kommun fått av Majblomman

För mer information kontakta:
Cecilia Lönn Elgstrand (V) Skolpolitiker i programnämnd barn och utbildning samt i Örebro kommunfullmäktige, 0765 51 10 94