De äldre och kvinnorna är förlorare i (S) budgetförslag i Örebro

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Örebro

Murad (V) Oppositionsråd

Murad Artin (V) oppositionsråd

Socialdemokraterna signalerar att de vill höja hyror och avgifter för äldre och funktionsnedsatta. De vill stoppa våra vikarier att bli ”inlasade” och de vill möjliggöra för utförsäljningar av Öbo-bostäder.

– Det här är åtgärder som vi aldrig skulle kunna ställa upp på, säger Murad Artin (V).

Hyresnivåerna för boende i vårdboende eller gruppboende ska ses över, med andra ord höjas. Avgifter och taxor inom vård och omsorg ska ses över, med andra ord höjas.

– Det är fel att det är våra äldre och de som är beroende av vår omsorg som ska få högre avgifter och hyror. För oss i Vänsterpartiet är det självklart att just dessa måste fredas. De har redan låga inkomster och små eller inga marginaler. Och vi vet redan att det är kvinnorna som har lägst pension och drabbas värst, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Murad Artin.

I budgeten ser vi också hur styrande partier vill stoppa vikarier från att bli ”inlasade” och senare anställda i kommunen.

– Det handlar naturligtvis om att S, C och Kd bestämt sig för att privatisera kommunal verksamhet, särskilt i hemvård och äldreomsorg. Då vill de inte ha fler anställda utan kastar hellre ut dem på en osäker otrygg arbetsmarknad. De flesta av de här är kvinnor, säger Murad Artin (V).

300 av Örebrobostäders studentbostäder ska kunna säljas står det i budgetförslaget från styrande partier. Vänsterpartiet är naturligtvis emot all slags utförsäljning av allmännyttan.

– Staten går in med stöd för att kommunerna ska bygga fler studentbostäder, men Örebro vill sälja sina. Det här måste vi stoppa, säger Murad Artin (V).

För Vänsterpartiet är det tydligt att budgetförslaget 2016 drabbar äldre och kvinnor i omsorgen värst.

– Detta rimmar illa med att vi ska vara bästa äldreomsorgen i Sverige och bäst på jämställdhet.

– Vi var överens med S om att höja skatten. För oss var det viktigt då att resurserna skulle satsas på barnen och på de äldre. Nu ser vi att de äldre är de största förlorarna i budgeten. Det är oacceptabelt och dåligt av en socialdemokratiskt styrd kommun, säger Murad Artin (V).

För mer information kontakta:
Murad Artin (V) oppositionsråd, 070-3760398

Hpllihop-262x103