Styret lyssnar på Vänsterpartiets kritik

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Örebro

Murad Artin (V) Oppositionsråd

Under en presskonferens idag meddelande minoritetsstyret med S, C och Kd att man kommer att se över systemet med privatiseringar inom hemtjänsten, Lagen om valfrihetssystem (LOV). Vänsterpartiet har kritiserat systemet ända sedan det infördes och har löpande lyft upp alla de problem det medfört. Framförallt har LOV inom omsorgstjänster medfört enorma ekonomiska underskott och en närmast kollapsad arbetssituation för personalen, sedan det infördes 2014. Och valfriheten man pratat om har framförallt gällt företagen och inte för de äldre.

• Det känns som flera förlorade år och hundratals miljoner av våra skattepengar har runnit iväg till övervinster i privata företag samtidigt som kommunens personal går på knäna. Det var dålig politik när det infördes och det får verksamheten lida för nu, säger Murad Artin (V) oppositionsråd i Örebro.

Efter flera år av kritik från bland annat oss i Vänsterpartiet, men också efter mängder av alarmerande artiklar i media, anmälningar till arbetsmiljöverket och krismöten med personal och fackförbund, ska man nu alltså se över privatiseringarna. Men något konkret beslut lämnar inte styret och risken finns att man kommer att göra alldeles för lite.

• Det är såklart positivt att kommunstyret nu agerar på vår kritik och tar till sig flera av våra förslag. Hade man lyssnat på oss eller på personalen på golvet tidigare, hade man inte varit i den här situationen. Men jag är rädd att ideologin i den här partikonstellationen går före och omöjliggör några riktiga förbättringar. Privatiseringarna är en helig ko som aldrig får röras för de borgerliga partierna i kommunstyret, fortsätter Murad Artin

Vad som händer nu är väldigt osäkert. Vänsterpartiet meddelande för någon vecka sedan att man lämnade arbetet med att ta fram en strategi för hemtjänsten, framförallt på grund av att man vägrade prata om organiseringen av hemtjänsten och privatiseringarna.

• Att man gör det här utspelet bara veckor efter vårt utträde, sätter alltid i ett nytt ljus. Jag utgår ifrån att man tar kontakt med oss innan man fattar något avgörande beslut. Hemvården i Örebro har inte råd med fler sådana här katastrofala beslut och Vänsterpartiet har varit rätt ute hela tiden. Vi behövs i de här förhandlingarna, avslutar Murad Artin.

För mer information kontakta:
Murad Artin (V) Oppositionsråd: 070-3760398

En kommentar till Styret lyssnar på Vänsterpartiets kritik

• Det är exakt så det är! Ni har kämpat väl och vi får hoppas att det håller ända in i mål.

Radio 14 träffade Jonas Sjöstedt i Örebro
Budget Örebro kommun 2018