V-satsning permanentas

Pressmeddelande

Bild från sommarvistelse i Medevi Brunn för seniorer 2017, första året som Vänsterpartiets satsning genomfördes.

Sommarvistelse för seniorer och andra sommaraktiviteter för den äldre målgruppen i kommunen var en succé i somras. Vänsterpartiets idé permanentas nu och utökas något.

Satsningen genomfördes nu i somras för första gången efter att Vänsterpartiet jobbat in den både i sitt eget förslag men framförallt i styrande minoritetsstyrets (S, C, Kd) budget. Nu permanentas satsningen med en summa om drygt en halv miljon kronor årligen.

– Det här är en av de roligare satsningar jag fått vara med och genomföra. Jag har också besökt den vistelse som var i Medevi Brunn och såg och hörde hur nöjda deltagarna var. Nu fick de social gemenskap, bryta isoleringen och fick miljöombyte, säger Murad Artin (V).

5400 äldre personer över 75 år lever i ensamhushåll i Örebro. Satsningen ville Vänsterpartiet göra för att bryta ensamhet och motverka depression och ohälsa hos just den gruppen. En halv miljon kronor satsades i budgeten för 2017 för sommaraktiviteter för äldre. Några har åkt på en tredagarsvistelse i Stenboda  och flera dagverksamheter har gjort dagsutflykter. Totalt har 450 äldre fått ta del av satsningen. 40 av dem har varit på en veckas sommarvistelse med helpension i Medevi med både planerade och fria aktiviteter efter Vänsterpartiets idé om ett sommarkollo för seniorer.

-Ju äldre man blir, ju färre vänner finns kvar. Men här hade flera fått nya bekantskaper som de gladde sig åt. Nu får fler chansen att komma iväg nästa år och det är jätteroligt. säger Murad Artin (V).