Nu ska alla uppmanas att söka skola

Nya riktlinjer för skolansökan riskerar att skapa fler ”bra” och ”dåliga” skolor menar Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson i Örebro Cecilia Lönn Elgstrand.

Anvisningsområdena försvinner i Örebro och istället ska barnen placeras på skolor som ligger i närheten. Förändringen beror på att kommunen bör följa skollagen bättre och Programnämnd barn och utbildning antog de nya riktlinjerna i går.

Se Örebro kommuns officiella pressmeddelande:

– Jag tycker i och för sig att skollagen med fria skolvalet samt friskolesystemet i sig är fel, men också att Örebro kommun nu triggar ett system där rykten skapar ”bra” och ”dåliga” skolor.

– Oftast är det väldigt lite skillnad i skolornas pedagogiska upplägg och valet som föräldrar och barn gör när de väljer skola baseras oftast bara på fördomar. Ibland väljer man inte TILL en skola utan från den som ligger närmast av fördomar mot de andra barnen som går på skolan och så tycker jag inte att vi ska ha det i samhället, säger Cecilia Lönn Elgstrand (V).

Vänsterpartiet ville att riktlinjerna tydligare skulle fokusera på att alla barn får en skolplacering även om du inte väljer för att på det sättet minska hetsen kring vad man ska välja men det yrkandet röstades ner på nämnden av övriga partier.

Alla föräldrar vill det bästa för sina barn. Då tycker jag vi ska fokusera på att alla skolor ska vara bra så att man tryggt kan gå på närmsta skola och veta att framtiden blir bra, inte på ett system där vissa ska välja bort skolor. Alla barn har rätt till en bra skolgång, säger Cecilia Lönn Elgstrand (V).