Flygplatsen en dålig affär för klimatet

Pressmeddelande

Styrande partier beslutade idag på kommunstyrelsen att strö ännu mer pengar över Örebro flygplats. Trots konstant underskott och svalt intresse från Örebroarna att resa, tvingas kommunen att skjuta till mer pengar när bolaget går dåligt. Investering i en ny landningsbana och satsningen på en linje till Köpenhamn har slagit helt fel.

Vi har alltid sagt att det här kommer att bli en dålig affär. Både för kommunen, men framförallt för klimatet. Alla dessa halvtomma flygplan gör att utsläppen per resenär är orimliga och går helt emot kommunens höga ambitioner på klimatområdet, säger Murad Artin, kommunalråd för Vänsterpartiet i Örebro.

Enligt förespråkarna för flygplatsen är det näringslivet som efterfrågar en flygplats för sina affärsresor. Nu visar det sig att de flesta företagarna ändå hellre väljer att flyga från någon annan flygplats. Långa restider och dyra priser från Örebro gör också att få privatpersoner nyttjar flygplatsen.

Att kunna flyga ska vara en service för de som verkligen behöver, inte en skattefinansierad rättighet för några få företagsledare och semesterfirare. Och jag tycker inte att det ska vara ett ansvar för en kommun att stå för. Örebro kommun har helt andra utmaningar framöver, med att investera i förskolor, skolor och äldreomsorgen, men också i långt viktigare kollektivtrafikslag som buss och tåg, menar Murad.

Läs vårt äldreprogram för Örebro kommun
Budget Örebro kommun 2018
Samhällsmagasinet Rött