Vi gör revolution mot våldet – utan våld. Nu krävs reformer

Cecilia Lönn Elgstrand; Politisk sekreterare; Vänsterpartiet

Debattartikel publicerad i ETC Örebro 22 december

Det som började som en lätt liten darrning i ett vattenglas blev till en storm som skakade samhället. Revolutionen är här!

Nu kräver den reformer.

Den började med att kvinnor började berätta med hjälp av sociala medier och varandra. ”Jag också” viskade de först, nu är rösterna desto starkare. Och en efter en berättade och flyttade skulden från sig själva till förövaren.

En flicka våldtogs av sin far regelbundet från att hon var ungefär två år gammal. En 12-årig flicka blev våldtagen av en kompis när hon var berusad och sedan den dagen kallades hon för slampa av hela skolan. En kvinna blev slagen och våldtagen av sin man, om hon sade emot honom kastade han henne genom rummet och hon tvingades ofta sova på golvet utan täcke som straff för sånt han hittat på att hon gjort. En kvinna blev gruppvåldtagen av 10-20 män i ett trapphus.

Det här är bara exempel om alla de trakasserier, övergrepp, sexuella övergrepp, våldtäkter och psykiskt och fysiskt våld mot kvinnor och barn som delats denna höst.

Vi, det förtryckta könet, har förenat oss och klivit fram med våra berättelser och tvingat chefer, medier, institutioner, idrottsklubbar, föreningsstyrelser och skolchefer att agera. Några kända och mäktiga kölhalades i media men den här revolutionen handlar inte om några enskilda kändisars handlingar, det här handlar om en struktur som är långt hårdare än många kunnat inse.

Revolutionen som vänt sig emot det strukturella våldet och övergreppen har trots allt genomförts på fredlig väg. Nu kräver den reformer.

Den kräver rättvisa på arbetsmarknaden. Schyssta villkor och trygga jobb gör ingen beroende av en kladdig chef. Allmän visstid måste skrotas.

Föräldraförsäkringen behöver individualiseras, för ett mer jämställt arbetsliv och föräldraskap och för rättvisa pensioner. Ingen ska tvingas vara kvar i en förtyckande relation på grund av att det inte går att försörja sig.

Barn måste lära sig redan i förskolan att flickor och pojkar har samma krav på sig om att visa varandra respekt, att min kropp är min egen och att kärlek aldrig får visas med våld eller tvång. Vi måste se till att all personal i förskola och skola får kompetens att förmedla just detta.

Sex- och samlevnadsundervisningen behöver bli bättre och ges tidigare i skolan så att varken pojkar eller flickor lär sig om sex eller kärlek av porr.

Rättssamhället behöver ta sexbrott på allvar, det går inte att misstänkta grips först efter tio månader som i fallet där en kvinna gruppvåldtogs i ett trapphus av flertalet män. Även i domsluten behöver kvinnor få känna att det finns rättvisa. I dag går många fria från handlingar där det alldeles uppenbart inte funnits samtyckte till sex. Sexualbrottslagstiftningen behöver skärpas och rättsväsendet behöver uppenbarligen utbildning i hur de ska kunna hantera sexualbrott.

Det behövs också en massiv insats från samhället för att plocka upp de kvinnor som nu vågar berätta för första gången. Landsting och kommuner behöver ha beredskap och verktyg för att ta emot dem i behov av skydd, vård och professionellt stöd. Skolorna behöver se till att alla elever vet vart de ska vända sig om de blivit utsatta och vad man kan göra för att stötta andra som utsatts.

Revolutionen kräver jämställdhet på alla områden. De som bidragit till revolutionen genom att ta det stor klivet ut och offentligt berätta om vad de utsatts för får inte lämnas ensamma.

Precis som i alla nationella kriser behöver samhället visa att det ställer upp. Låt oss inrätta en kriskommission och införa reformer för att för evigt få stopp på mäns psykiska och fysisk våld och sexuella trackaserier och övergrepp i skolan, i hemmet, på arbetet, i föreningslivet, i institutionerna, på krogen, i parken och i trapphusen.

Ingen som vill kalla sig politiker kan blunda för det här. Nu måste förändring ske.

Cecilia Lönn Elgstrand (V)

Örebro