• Örebro bör avsl...

Örebro bör avsluta vänortssamarbetet med Yantai i kommunistdiktaturen Kina

Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Örebro vill veta om Örebro kommun kommer avsluta samarbetet med sin vänort Yantai i den kommunistiska diktaturen Kina.

En av Örebro kommuns vänorter är sedan 16 år Yantai i Kina. Kina är en kommunistisk diktatur. Där förekommer inga fria val och mänskliga fri- och rättigheter är kraftigt begränsade. Nu har landet dessutom utsett en ledare som aldrig kan bytas ut.

När folkkongresssen i Kina nu väljer Xi Jinping till president och diktator på livstid är det liksom spiken i kistan tycker jag. Örebro ska väl inte ha samröre med diktaturer? Säger Murad Artin, vänsterpartiets oppositionsråd i Örebro.

Både svenska Utrikesdepartementet och Amnesty International beskriver i rapporter från Kina att det saknas mänskliga rättigheter på flera områden, att människorättsaktivister, advokater och journalister förföljs, trakasseras eller torteras. Det saknas fri media och internet kontrolleras hårt. Även vissa religiösa grupper är hårt ansatta.

Vänsterpartiet har kritiserat vänortssamarbetet med Yantai tidigare.

– Hade vi sett att det fanns ett arbete där vi stöttade människorättsorganisationer eller påverkade mänskliga rättigheter i Kina på ett positivt sätt så hade vi kanske sett en poäng med att ha vänorten, men något sånt arbete sker inte. Vi tycker det är dags att markera med att avsluta vänortssamarbetet, säger Murad Artin (V).

Vänsterpartiet kommer att lyfta frågan till nästkommande kommunfullmäktige.