• "Barn och eleve...
Debattartiklar
Bilden föreställer Cecilia Lönn Elgstrand skolpolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Örebro; Fotograf: Sofie Isaksson

”Barn och elever är värda våra investeringar, inte besparingar”

Styrande partier i Örebro (S, C och Kd) vill spara 100 miljoner kronor på barn och utbildning i Örebro och risken är nu stor att barn och elever hamnar i kläm.

Vi behöver minska barngruppstorlekarna i förskolan och ge pedagogerna bättre möjligheter att bedriva en bra och utvecklande verksamhet i förskolan. Och vi behöver se till att alla elever i skolan får kunskaper och möjligheter till en god framtid. Då krävs att det finns resurser och att det satsas mer än idag, inte mindre.

Barn- och utbildningsområdet kommer få 2 procent effektiviseringsuppdrag jämfört med övriga nämnder som har 1 procent. Det är allvarligt menar vi i Vänsterpartiet. Det är oerhört att det nu ska skäras ner på det område som behöver investeringar istället för besparingar.

Ansvariga politiker har inte haft koll, framförhållning eller planering nog för att ta emot de ökade barnkullarna i kommunen, eller i vilken grad anslagen måste öka.

Besparingar av detta slag kommer drabba alla barn och elever, och även pedagogernas arbetsmiljö. Dessutom är risken stor att det är de barn och elever som behöver störst stöd som drabbas värst.

Programdirektören uttryckte häromdagen i media att besparingen bara skulle göras på det som är ”grädde på moset”. Under mina fyra år som fritidspolitiker inom skolområdet i Örebro har jag aldrig stött på något som skulle kunna räknas som ”grädde” eller som något som lätt går att skära ner utan att det blir konsekvenser. Detsamma vittnar många om i facebook-upproret #vartfanärgrädden där pedagoger och vårdnadshavare protesterar emot besparingen.

Och visst måste vi protestera emot en nedskärning som drabbar vår framtid. Barn och elever är värda våra investeringar, inte besparingar.

Cecilia Lönn Elgstrand
Skolpolitisk talesperson Vänsterpartiet Örebro