• Ett rättvist Sv...

Ett rättvist Sverige kräver rättvis fördelning

Skiljelinjen mellan höger och vänster var temat när Lars Ohly sommartalade i Gnesta i Sörmland.
– Moderaterna står fast vid en klassisk högerpolitik. Men de har bytt strategi, istället för enorma skattesänkningar vill de nu sänka lönerna för dem som tjänar minst, sa vänsterpartiets ordförande.
Lars Ohly förde fram krav på stora satsningar i höstens budget, det handlar främst om mer pengar till kommunerna och för att långtidsarbetslösa ska komma tillbaka i arbete. Ett konkret förslag rör äldre arbetslösa.

– Det är ett gigantiskt slöseri att människor går arbetslösa när vi har så stora behov i skolan, äldreomsorgen och barnomsorgen, sa partiledaren för vänsterpartiet.

Han förde också fram förslag om ett anställningsstöd så att de som varit sjuka länge får chansen att prova ett nytt jobb. Ohly vill inte tvinga människor tillbaka till det arbete som man blivit sjuk av. Vänsterpartiet har drivit igenom ett höjt lönebidrag för funktionshindrade, nu vill Ohly se en utökning av antalet lönebidrag så att vi får ett verkligt arbetsliv för alla.

Lars Ohly anklagade Fredrik Reinfeldt för att helt sakna förslag för att höja kvinnors löner. Vem tror att ökade privatiseringar och ökad konkurrens ger kvinnor högre löner, frågade Ohly?

En annan ideologisk skiljelinje gäller synen på jobben och på arbetslösheten. Ohly slog fast att vi inte kan spara oss ur krisen eller lita på att marknaden löser problemet med arbetslösheten. Moderaternas politik är att de som har det sämst ska få det ännu sämre, vänsterpartiet vill istället förbättra för sjuka och arbetslösa.

– Ett rättvist Sverige kräver rättvis fördelning och skatt efter bärkraft. De som har mest ska betala mer. Vi accepterar inte skattesänkningar som går rakt ner i redan rika aktieägares plånböcker, det ger inte fler jobb. Vi måste bedriva en konjunkturpolitik värd namnet, sa Lars Ohly.

Synen på offentlig sektor är en annan skiljelinje mellan höger och vänster. Lars Ohly menar att kommunerna och landstingen är en viktig motor när det gäller att få fart på sysselsättningen. Privata företag kan inte verka utan den service och infrastruktur som det offentliga står för.

Vänsterledaren tog en företagare i Tärnaby som ett exempel. Företagaren behöver bredband. Telia erbjuder sig att dra en kabel till företaget för 27 kronor metern. Det behövs sju mil kabel. Ohly menade att det är samhället som ska se till att det går att driva företag även i glesbygd.

Lars Ohly menar att vi måste ta klimathoten på allvar och ställa om samhället så att det blir långsiktigt hållbart. Han vill att människor ska kunna göra miljövänliga val utan att det kostar skjortan. Ohly krävde satsningar på miljöinvesteringar och pekade på att högerns miljöpolitik bara består av att försvara den farliga kärnkraften.

I EU är det tre länder som har lägre arbetslöshet och bättre ekonomi än de andra. Det är de länder som inte är med i EMU och Sverige är ett av dem. Nu har Frankrike sagt nej till den nya grundlagen som skulle ge EU ännu mer makt. Grundlagen har lagts på is, men Ohly lovade att kämpa för att alla ska få vara med och säga sitt i en folkomröstning om frågan blir aktuell på nytt.

Lars Ohly kritiserade både moderaterna och socialdemokraterna för en usel flyktingpolitik som med rätta upprör många människor.

– Vi har en ohelig allians mellan s och m som gör det omöjligt att bedriva en human flyktingpolitik. Det ska vi ändra på i valet nästa år, sa Ohly.