• EU ska driva en...
Aktuellt

På söndag, när EU-valet avgörs, har vi chansen att påverka vilken riktning Europa ska ta de kommande fem åren. Vänsterpartiet vill se ett Europa där vanligt folk inte får det sämre på grund av de klimatförändringar som storföretagen har orsakat. Vi vill tvinga politikerna att lyssna mindre på lobbyisterna och mer på vanliga väljare. Vi vill trycka tillbaka högern och rasisterna så att vi kan ta itu med de verkliga problem som den stora majoriteten upplever.

Klimatfrågan är vår tids stora utmaning. Många av oss blir allt mer medvetna om klimatfrågan och gör sitt bästa genom sopsortering, minskad köttkonsumtion och ökat resande med cykel och tåg istället för bil och flyg. Det är vår uppgift, som politiker, att göra det lätt att göra rätt.

“Oslo-Stockholm 2.55” – ett initiativ som vill öka pendlandet med tåg mellan Oslo och Stockholm och där Örebro kommun är verksamma är ett bra exempel på hur kommuner kan satsa för att underlätta resandet med tåg.

Ett EU som tar klimatfrågan på allvar måste gynna dessa initiativ framför miljöskadliga företag inom oljeindustrin. Oljebolag som Exxonmobile, Shell eller BP tjänar enorma belopp på att utvinna fossilbränslen. De känner väl till vilken inverkan det har på klimatet, trots det fortsätter de. Så länge EU tillåter och så länge pengar finns att tjäna så kommer de att fortsätta. Vänsterpartiet menar att EU måste sätta stopp för den destruktiva banan och sluta skydda de företag som gör vinster på att förstöra allas våra möjligheter att fortsätta leva bra liv på vår gemensamma planet.

Vi vill använda EU till att sätta högre ambitioner för utsläppsnivåer, energieffektivisering och krav på förnybar energi. Vi vill att kolkraften ska vara helt utfasad till år 2030, vi vill införa en progressiv flygskatt och vi vill reformera handeln med utsläppsrätter. Vi vill omvandla den Europeiska investeringsbanken till en klimatinvesteringsbank. Denna bank bör upphöra med fossila placeringar och respektera internationella åtaganden gällande mänskliga rättigheter och klimat- och miljöavtal. EU ska driva en politik där privata banker och miljardärer får stå för sina egna misstag. Klimatrörelsernas egna utvärderingar visar att Vänsterpartiet är det parti som röstat grönast av de svenska partierna i EU-parlamentet under den senaste mandatperioden, vi kommer att fortsätta med det även i framtiden.

EU behöver förändras i grunden. Det finns idag en felkonstruktion inom EU som sätter företagens intressen först. Vi vill att människor, klimatet, planeten och demokratin ska komma först. När högern vill jaga flyktingar och militarisera EU vill vi fånga skattesmitare och skapa lagliga och säkra vägar för flyktingar. Ojämlikheten är idag stor och inom EU drivs en politik som gör den värre och skapar djupare klyftor och större klasskillnader. Under finanskrisen i Grekland så gick EU in och räddade storbankerna och deras ägare trots att de själva var grundorsaken till finanskrisen. Det är en politik som skadar våra samhällen, vi vill ändra denna skadliga politik.

Vårt arbete fortsätter. Tillsammans med andra vänsterpartiet i Europa kommer vi att fortsätta driva politik för demokrati, feminism och allas lika värde. Vi är samma parti, med samma värderingar,  i Örebro, Sverige och EU-parlamentet. Vi syns väl imorgon på Järntorget kl. 14:30? Då kommer vi båda till Örebro för att prata mer om hur vi ska skapa ett Europa för alla – inte bara för de rika.

Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet

Malin Björk, EU-parlamentariker Vänsterpartiet