• Folkhälsa och k...
Idrott

Folkhälsa och klassbekämpning istället för resultatinriktning i sporten

Biljettförsäljningen till det pågående fotbolls-VM för damer i Frankrike har varit rekordhög. Vi ser det som en seger – både för sporten och jämställdheten. Samtidigt så får detta världsmästerskap inte den fokus som det förtjänar just för att utövarna tillhör en diskriminerad och socialt utsatt grupp – kvinnor. Vi har en lång bit kvar för att uppnå den jämställda idrotten som Vänsterpartiet vill se. Elitidrotten utgör en ytterst liten del och vi anser att kommuner i första hand bör fokusera på den del som ofta hamnar i skymundan – den breda massan som utövar idrott för gemenskap och hälsa, där elitsatsningar och tanken på att försörja sig på sporten inte nödvändigtvis är målet. Det är den typen av aktivitet som bidrar till att minska klasskillnader, segregation och fattigdom. Den bidrar även till att minska klasskillnader mellan könen och öka den generella folkhälsan.

Att kvinnliga utövare inte får samma medel eller utrymme som män är en orättvisa som inte kan fortsätta. Politiken måste kontinuerligt jobba aktivt för att lyfta idrotten för tjejer och kvinnor och göra den tillgänglig på samma sätt som det har gjorts för pojkar och män. Detta kommer att leda till en friskare kvinnlig befolkning vilket vi alla tjänar på. Satsningar måste göras på lokal nivå och vid låg ålder. Många idrottande kvinnor vittnar om sämre träningstider, sämre resursförutsättningar och en generell negativ attityd från män och vuxenvärlden gällande kvinnors idrottande -och sportutövning. Det är en sexistisk trend som måste brytas.

Vänsterpartiet i Örebro tycker därför att vi i högre grad ska stötta idrottande bland flickor och kvinnor. Vi vill bland annat satsa på anläggningar inom kvinnodominerade sporter som exempelvis gymnastik, dans eller ridsport. Det är även viktigt att vi ser till att ge flickor utrymme i sporter som fotboll eller ishockey som anses vara manligt dominerande sporter, vilket leder till att kvinnor slutar utöva sport i tidigare ålder än män. Vi måste ge flickor och pojkar samma förutsättningar att komma in i sporten redan vid en tidig ålder, och sedan få dem att stanna kvar. Forskning visar att det är flickor och kvinnor som i högre grad slutar med sport, något som skapar hälsoklyftor mellan könen.

Enligt Riksidrottsförbundet är det övergripande målet för idrottens jämställdhetsarbete att kvinnor och män ska ha samma makt att forma idrotten och sitt deltagande i idrottsrörelsen. Där är vi inte just nu. Strukturellt sätt ligger makten till stor del hos männen som är överrepresenterade i föreningsstyrelser, är fler sett till antalet utövare, tar större del av resurserna, har bättre tillgång till halltider och syns mer i rapporteringen.

Vänsterpartiet ser därför att lokala satsningar för ett mer feministiskt perspektiv inom sporten är nödvändigt. Det skulle inte enbart göra det lättare för kvinnliga elitidrottare men även minska de könsbaserade klasskillnaderna inom sporten och samhället i stort.

Martha Wicklund, (V)

kommunalråd