• Hårt slag mot Ö...
Funktionshinder

Hårt slag mot Örebros funktionsnedsatta

I dag är internationella funktionshinderdagen. Den kom till för att uppmärksamma de problem som än i dag runt om i världen drabbar personer med olika funktionsnedsättningar.

Vi har på senare år sett hur Lagen om Stöd och Service (LSS) har utarmats och inte längre ger det stöd och den hjälp som den tidigare gjorde. Istället för att fungera som en rättighetslag, en lag där människor med funktionsnedsättning ska ha samma möjligheter att leva ett innehållsrikt liv utan att begränsas av brister i funktionen, så har den skalats av till att endast erbjuda det mest nödvändiga och ibland inte ens det.

Att människor ska vara tvungna att slåss för att få hjälp under natten för att veta att de fortfarande lever på morgonen … är det ett värdigt liv?

I Örebro planeras dessutom att slopa högkostnadsskyddet för de som reser med färdtjänsten, som ett sätt att spara pengar för kommunen. Färdtjänsten är ofta avgörande för att personer med funktionsnedsättningar inte ska tvingas isoleras i hemmet med ensamhet som följd. Det går vi inte med på och vi i Vänsterpartiet vill istället likställa färdtjänsten med övrig kollektivtrafik, eftersom det ju handlar om kollektivtrafik för dem som inte har möjlighet att välja bussen. Därför ska priset sänkas från dagens 40 kronor till 21 kronor, som det är på bussen. Inom regionen kommer personer med funktionsnedsättning att få börja betala en avgift för personliga hjälpmedel från Centrum för Hjälpmedel, Syncentralen och Audiologiska kliniken. Styrande partier i regionen har fått ta emot en stor del kritik för detta men väljer likväl att införa den. Vi i Vänsterpartiet tycker detta är ett hån mot personer med funktionsnedsättningar. En sådan avgift slår hårdast mot dem med lägst inkomst, vilket ofta är kvinnor och det kan vi aldrig acceptera! Det är tydligt att Vänsterpartiet inte längre styr regionen för i vårt Örebro län införs inte en abonnemangsavgift som kraftigt riskerar att begränsa människors frihet.

För oss i Vänsterpartiet är det en självklarhet att alla människor ska ha samma rätt och möjlighet att delta i samhället. Både att kunna arbeta och att ha möjlighet till innehållsrika och kreativa liv. I Örebro riskerar denna rättighet nu att begränsas ytterligare för de med funktionsvariationer. Besparingar inom både kommun och region kommer att slå hårt mot en grupp som redan är hårt utsatta. Vi tror att alla människor kan bidra till samhället – oavsett funktionsvariation. Vi kommer att fortsätta att kämpa för ett samhälle där alla får plats för i Vänsterpartiets Örebro så utgör varje människa en viktig del i samhället.

Martha Wicklund

kommunalråd Örebro kommun