• Ja, kommunen br...

Ja, kommunen bryter mot FNs konventioner

Debattsvar på insändare från DHR Örebro (NA 7 mars). Publicerad i Nerikes Allehanda 13 mars

Här om dagen kunde vi läsa om kritiken från funktionsrättföreningen DHR, att Örebro kommun bryter mot FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. När man har olika förutsättningar och kostnader för att åka kollektivt, beroende på om man kan ta sig till hållplatsen eller inte, då är det inte rättvist! Det håller vi i Vänsterpartiet med om och vill ändra på. För oss är det självklart, antingen följer man konventionen eller inte, det finns inget mellanting.

I dag är det dyrare att beställa färdtjänst än att åka buss vilket gör att många vars enda alternativ är färdtjänsten inte har råd att ta sig till olika ställen. Det ska inte behöva vara så att denna grupp, som ofta har låga inkomster, måste avstå födelsedagskalas eller deltagande i föreningslivet för att det kostar för mycket att ta sig dit. Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken och därmed priset måste vara lika. Kommunen måste sänka färdtjänsttaxan från 40 till 20 kr.

Dessutom måste andra förutsättningar som gäller inom kollektivtrafiken också gälla för de som åker med färdtjänst och den resegaranti som omfattar andra resenärer inom länstrafiken ska också gälla dem. Att kunna lita på att resan man planerat verkligen blir av, är ju lika viktigt för dem med färdtjänst som för de som använder den vanliga kollektivtrafiken.

Vänsterpartiet vill se ett jämlikt Örebro där alla invånare får det stöd och den service de har rätt till och det är lika självklart för alla idag.  Det en rättvisefråga att även kommuninvånare med olika funktionsvariationer ska kunna få hjälp att ta sig runt i staden. Att ha möjlighet att ta sig dit man behöver är avgörande för att kunna ta del av det som samhället erbjuder eller att utföra sina ärenden.  De som har rätt till färdtjänst måste också ha råd med det.

Murad Artin

Kommunalråd (V)