• Konkurrens inte...
Public service

Konkurrens inte en garanti för kvalitet i public service

Nyligen presenterade regeringen ett förslag om hur public service ska utformas de kommande fem åren. Enligt förslaget ska public service fokusera på mer lokal nyhetsbevakning vilket vi är väldigt positiva till. Vi har de senaste åren sett en flytt av SVT:s lokala redaktion från Örebro till Karlstad och nedläggningar av lokala medier som bland annat ETC och Örebrokuriren. Att vi bör ha flera oberoende granskande medier är nödvändigt – det minskar risken för korruption, vårdslöshet med skattepengar och fusk med bidrag. Företrädare för både Moderaterna och Sverigedemokraterna har gång på gång visat att granskande medier krävs för att de inte ska roffa åt sig av skattepengar och bidrag på juridiskt och moraliskt tvivelaktiga sätt.

Ett krav som regeringen lyfter fram i förslaget är att public service i sin lokala nyhetsbevakning ska ta hänsyn till de kommersiella mediernas konkurrensförutsättningar. Att SVT och SR i sin nyhetsrapportering har detta krav på sig ser vi som väldigt riskabelt. Är tanken att SVT och SR ska överlåta nyheter som ”säljer” till kommersiell media för att säkerställa att de kan plocka ut sin vinst? Ska SVT och SR ensamma ha ansvaret för att rapportera om nyheter som kostar mer att få fram? Vi riskerar i så fall en urholkning av public services medel medan de kommersiella medierna kan fortsätta att gå med vinst genom att fokusera på billig produktion med maximal spridning. Vi kan inte låta samma sak ske med public service som med privatiseringen av skolan. Det finns flera liknande exempel där vi ser att privata aktörer har gjort det både sämre och dyrare, som exempelvis med omsorgen eller järnvägen.

Ett annat exempel är att public service ska stärka sin bevakning av så kallade vita fläckar, det vill säga områden med liten eller ingen mediebevakning. Mediebevakning i dessa områden är otroligt viktigt för demokratin. Men det kostar också, vilket förklarar varför de kommersiella medierna ofta väljer bort denna typ av bevakning. I och med kravet att ta hänsyn till de kommersiella medieföretagen så riskerar public service att bli huggna i ryggen. Chansen att de kommersiella medierna skulle ta hänsyn till public service och dess konkurrensförutsättningar ser vi som liten. Medan ekonomisk vinst är högsta prioritet för de kommersiella medieföretagen så är allmännyttan det huvudsakliga uppdraget för public service. De båda kan därför inte konkurrera på samma förutsättningar.

På samma sätt som privatiseringen inom skolan och det fria skolvalet urholkar elevunderlaget på ”mindre attraktiva” kommunala skolor så ser vi samma risk gällande public service. Vi måste sluta att lita blint på att den fria konkurrensen per automatik kommer att resultera i högsta möjliga kvalitet.

Martha Wicklund,

Kommunalråd Vänsterpartiet Örebro