• Manifestation m...

Manifestation mot mäns våld mot kvinnor Fredagen den 25/11

Fredagen den 25 november kommer en tyst manifestation hållas mot mäns våld mot kvinnor på Stortorget kl 17 – 18.

Initiativtagare till manifestationen är Bella, den feministiska föreningen på Örebro universitet, men flera andra organisationer och politiska partier inbjuds och förväntas delta.

———————————————————————

FN:s generalförsamling har utsett den 25 november till Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor. Runt om i landet hålls manifestationer och föredrag i syfte att motverka våldet.

Mäns våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem. Enligt människorättsorganisationen Amnesty, utsätts minst en tredjedel av världens alla kvinnor för allvarligt våld under sina liv. De allra flesta övergreppen sker i hemmen och förövaren är en närstående man.

Amnesty ger, i samband med Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor, ut en rapport; ”Har ej prioriterat frågan”. Rapporten visar att nästan ingen av Sveriges kommuner uppfyller målen i lagen om kvinnofrid från 1998 – endast fyra kommuner bedriver kriscentrum för kvinnor som utsatts för våld. De flesta kommuner förlitar sig på de ideella kvinnojourerna.

———————————————————————–