• Med mp:s nya ar...
Debattartiklar

Med mp:s nya arbets – rätten, kommer lagen mot etnisk diskriminering att fortsätta vara en tandlös

JMenhem_5Jihad Menhem i en debattartikel i Nerikes Allehanda

Jihad Menhem i en debattartikel i Nerikes Allehanda

Samtidigt som lagen mot etnisk diskriminering i arbetslivet träder i kraft, röster Riksdagen med en rösts övervikt och med stöd av de borgerliga partierna för miljöpartiets förslag om att arbetsgivarna skall vid uppsägning få undanta två personer från turordningsreglerna eller man kan säga på lätt svenska att arbetsgivarna ska kunna välja vilka anställda vill ha kvar och göra sig av med de som inte gillar, detta innebär att lagen mot etnisk diskriminering kommer att sättas ur spel för de grupper som har en svag ställning på arbetsmarknaden, ensamstående mammor, kvinnor, funktionshindrade och invandrare.

Tyvärr, vi fick inte glädja oss mycket över den nya lagen mot etnisk diskriminering som har ingen betydelse idag med de försämringar som kommer att ske i arbetsrätten och anställningstryggheten.

Man är också besviken över miljöpartiets medverkande att skapa otrygghet och tystare arbetsplatser i vårt demokratiska samhället, dessutom försvaga fackföreningens roll som försvarorganisation för anställda.

Lagförslaget har ingenting att göra med sysselsättningen eller förbättringen av villkor för små företagare och det finns ingen anledning att ge löntagare sämre rättstrygghet.

Vi i vänsterpartiet vill stödja små företag genom att ägarna själva arbetar på jämställd fot med de anställda och genom att ta bort små företagens betalningsansvar för sjuklönen och inte på den argumenten som har miljöpartiet försvarat sig: att små företagare måste kunna minska sin arbetsstyrka utan att förlora sin viktigaste personal.

Här undrar jag vad menar miljöpartiet med viktigaste personal? Är det de som är riktigt lojala mot arbetsköpare eller de som alltid ställer upp och jobbar extra och flexibla?

Hur det blir med ensamstående mammor om barnen blir sjuka, kan en kvinna skaffa ett barn i framtiden utan att riskera och bli uppsagd, eller hur det blir för oss funktionshindrade som är ofta sjuka, vem kan garantera idag att vi kommer och ha kvar våra arbetsplatser och den trygheten i arbetslivet, eller kan en invandrare berätta att hon eller han blev diskriminerad på arbetsplatsen på grund av hudfärg utan att förlora sitt jobb och till sist vem vågar nu och ta upp miljöfrågor på arbetsplatsen?

Har miljöpartisterna tänkt på dessa frågor? Eller kommer de inte ihåg på vad hände 1994 när borgerliga införde liknande regler?

Vi i vänsterpartiet avvisar all försämring av arbetsrätten som kan leda till en total tystand och svag demokrati på arbetsplatser. Vi vill ha mer demokrati inte mindre.

Jihad Menhem, vänsterpartiets Örebro