• Missvisande kri...
Debattartiklar

Missvisande kritik

Vi är inte nöjda med hur samhället ser ut idag.
Att vänsterpartiet inte är stolta över hela sin historia är vi ktigt att påpeka, detta gjorde vi även i vår artikel. Wallerstig hävdar att vi skulle vara föga intresserade av att ta avstånd från stalinismen. Här har han fel, vad vet Wallerstig om att leva i decennium av totalitärt styre som under diktatorn Mengistu Haile Mariam i Etiopien och Eritrea?

Faktum är att vi är kända för att arbeta för mänskliga rättigheter i många länder bland annat Eritrea, Östtimor m.m. Vårt engagemang för de allmänna deklarationer om mänskliga rättigheter kan varken du eller någon annat ha undgått.

VI TYCKER att det är viktigt att gå igenom vår historia, precis som vi har gjort, och sedan se emot framtiden. Vi är inte nöjda med hur samhället ser ut idag. Att fyra-procents arbetslöshet har blivit en norm, att kvinnor tjänar 20-procent mindre än männen eller att storföretag kan ödelägga orter i jakt på högre vinster. Det kapitalistiska systemet har fått ett allt för stort

utrymme i vårat samhälle idag, vänsterpartiet accepterar inte hur kapitalets makt har ökat de senaste åren. Och hur kapitalet idag ka n bestämma dagordningen över vårat samhälle. Vi accepterar inte heller hur socialdemokraterna har gått och går kapitalets intressen. Vi bör bli kritiserade av Wallerstig om han nu tycker annorlunda om vår politik, men inte för vad vänsterpolitiker gjorde

på 70-talet. Vi accepterar inte heller att socialdemokraterna och de borgerliga partierna undergräver all internationell rätt för att gå USA: s intressen till mötes. De har efter den 11 september inte visat någon som helst vilja till att försvara internationell rätt och Sveriges intressen. Ett exempel på detta är de tre terrorutpekade

svenskarna som absolut inte sysslat med terrorverksamhet. Flera organisationer som finns på terrorlistan är där utan bevis eller en prövning.

Flera terrorgrupper saknas dessutom på listan eftersom de går USA:s intressen tillmötes. MEN SOM VANLIGT är vi ju neutrala. Socialdemokraterna sade sig föra en neutral politik under andra världskriget men i själva verket handlade det om en kollaborationspolitik tillsammans med Hitlertyskland eller militärt samarbete med Atlantpakten. Vänsterpartiet har till skillnad ifrån övriga riksdagspartiet gjort upp med sin historia, vi ser gärna en debatt om historiska händelser inom vårat parti. Men det blir bara tråkigt ifall det ska bli en sandlådenivå på debatten.