• Moderaterna vil...

Moderaterna vill höja hyrorna i ÖBO

Privatisering är det recept som de borgerliga partierna, med moderaterna och folkpartiet i spetsen, ständigt återkommer till som den mirakelmedicin som skall rädda den offentliga sektorn samtidigt som det sägs gynna alla medborgare. Vi inom vänster tror varken på receptet eller på vem patienten verkligen är.

På kommunfullmäktiges senaste möte fick vi återigen belägg för vår misstro. Borgarna hade en gemensam budgetskrivelse där man som vanligt återkom till nyttan av att sälja ut kommunal egendom. Moderaternas talesman i samhällsbyggnadsfrågor, Lennart Persson, sa då följande: ”…det är ju faktiskt så att ÖBO är hyresledande vilket gör att med det stora kapital som ÖBO har och den låga hyressättningen som finns, så är det lite svårt för en mindre byggare att satsa pengar på att bygga hyreshus. Och det här har en viss negativ effekt på bostadsmarknaden i Örebro.”

Kan det sägas tydligare? Sälj delar av ÖBO för att minska företagets inflytande på hyresnivån så att ökade hyresintäkter skall göra det mer lönsamt för nya och gamla fastighetsägare.

Moderaterna är de besuttnas parti. I sin retorik är dom skickliga på att framställa de privilegierades intressen som om dom gynnade folkflertalet. Men det är inte alltid man lyckas med att hålla skenet uppe.

Hans Blomberg, Vänsterpartiet Örebro