• Nu ger vi järne...

Nu ger vi järnet för folkomröstning!

Hittills har det samlats in cirka 110 000 namn med krav på folkomröstning om EU:s nya konstitution. Många vänsterpartister och ungvänstrare har gjort ett gott jobb. Nätverket Folkomröstning.nu, där vänsterpartiet ingår, har nu enats om att överlämna namnlistorna till regeringen och riksdagens talman den 22 mars. Det datumet är deadline för remissvaren på konstitutionen och tanken är att namnlistorna ska vara ett ”folkets remissvar”.
Opinionsmätningar visar ett överväldigande stöd för kravet på folkomröstning. Ju fler namnlistor desto lättare att föra fram denna starka opinion. Därför hoppas jag att många, många partimedlemmar och ung vänstrare samlar namn av bara tusan under den dryga månad som är kvar av namninsamlingskampanjen.

För att praktiskt kunna hantera det hela vill vi att ni skickar in namnlistorna så att vi har dem senast torsdag den 17 mars. Klicka på länken nedan för information om vart ni ska skicka listorna. Nu ger vi järnet med namninsamlandet. Det är en demokratisk skandal att förvägra väljarna att säga sitt om EU:s framtid. Bara en stark folklig opinion kan få socialdemokraterna och de borgerliga partierna att ändra sig och gå med på en folkomröstning!

Lasse Ohly

Klicka här för att läsa mer om kampanjen och ladda ner namnlistor: http://www.vansterpartiet.se/vp/19984.cs

Läs också den debattartikel av företrädare för nätverket Folkomröstning.nu som publicerades i Svenska Dagbladet den 5 februari.

Klicka här för att läsa artikeln: http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_9079984.asp