• Örebro bör lämn...
Aktuellt i kommunpolitiken

Örebro bör lämna skandalbanken

Det är hög tid att se över placeringen av Örebro kommuns placeringar i Nordea. Murad Artin (V) lyfter upp frågan på agendan igen efter bland annat flera härvor med skattebrott.

Det är 1,65 miljarder som är placerade hos denna skandalbank. För

ett år sedan lyfte jag att Örebro kommun borde lämna Nordea. Då

handlade det om 1,5 miljard. Nu är det mer pengar och det måste

upp på bordet, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Murad Artin.

För cirka två år sedan avslöjades att Nordea hjälpt kunder att slippa undan att betala skatt i Sverige. Förra hösten rapporterade media om hur Nordea samarbetar med ett ryskt kärnvapenbolag. Nordea meddelade också i fjol att de flyttar till Finland bland annat för att slippa bankskatt och avgifter i Sverige.

Inte nog med detta: i våras avslöjades att Nordea misstänks ha levererat pengar till kriminella växlingskontor i Danmark. Denna höst har det framkommit ytterligare fall av misstänkt penningtvätt med hjälp av Nordeakonton kopplat till kriminell verksamhet i bland annat Ryssland

Nu meddelar också Danmarks skatteminister att han vill granska bland annat Nordea gällande skattesvindel i Danmark. Det är nog med skandaler nu tycker jag, säger Murad Artin (V).

Örebro kommun har 1,65 miljarder i räntefonder hos Nordea. En halv miljard är pensionsavsättningar och resten i  en kort- och långfristig likviditetsportfölj.

Murad Artin kommer lyfta frågan till kommunstyrelsens ordförande Kenneth Nilsson (S) för att se om han är redo att se över placeringen hos Nordea.