• Öbo ska vara en...
Allmännytta

Öbo ska vara en allmännytta

Under lång tid har vi sett en oroväckande utveckling på bostadsmarknaden i Örebro. Hyrorna stiger, men inte i takt med inkomsterna. Renoveringar följt av stora hyreshöjningar gör att människor inte har råd att flytta tillbaka när renoveringen är klar. Människor som befinner sig på den lägre delen av inkomstskalan har snart inte någonstans att ta vägen.

Vi i Vänsterpartiet vill nu slå vakt om det kommunala fastighetsbolaget Örebrobostäder som är en viktig del av boendesituationen i Örebro. De har gjort, och gör till stor del, otroligt viktiga insatser för en social bostadspolitik. Men när marknaden och privata hyresvärdar går åt ett håll för att maximera vinsten kan våra allmännyttiga bolag agera som motvikt istället för att följa efter. Öbo kan öka jämlikheten i Örebro genom att i högre grad bidra till att minska både bostadsbrist och segregation. För vad händer när det allmännyttiga Öbo allt mer följer i de privata bostadsföretagens fotspår? Var ska den ensamstående mamman eller pensionären bo när inte ens allmännyttan kan erbjuda bostad till en rimlig kostnad? I många fall är det billigare att köpa en bostad, men för det krävs att du har pengar på banken eller möjlighet att ta lån. För människor i låglöneyrken så är det i stort sett en omöjlig ekvation att spara ihop till den handpenning som krävs, har du dessutom en otrygg anställning så är dina chanser att få ett lån beviljat mycket små. För dessa personer, och de är många, så är det återstående alternativet att hyra sin bostad. Med dagens hyresutveckling blir det en kostsam affär i det långa loppet. Det är dyrt att vara fattig i Örebro 2020.

Vänsterpartiet lämnade på senaste kommunfullmäktige in ett förslag om hur Öbo kan blir mer allmännyttigt och mindre affärsmässigt. Vi tycker att Öbo har anpassat sig för mycket till en bostadspolitik som inte fokuserar på hyresgästernas bästa. Ofta möts de höga hyrorna och hyreshöjningarna med omfattande rabatter som förvisso är bra för hyresgästen på kort sikt, men på längre sikt innebär det att betydligt högre hyresnivåer etableras. Istället bör Öbo sätta hyror som är rimliga och som hyresgästerna kan klara både på kort och lång sikt. Rabatter bör vara ett rent undantag.

Under lång tid har Öbo gjort stora överskott genom bland annat utförsäljningar, något som har rättfärdigats med att pengarna behövs till framtida investeringar. Det är nu dags att pengarna kommer hyresgästerna till nytta. För att kunna sätta lägre hyror istället för att använda invecklade rabattsystem så föreslår vi att vinstkravet inom Öbo tas bort. Kommunen kräver idag att Öbo gör en vinst på drygt 85 miljoner varje år. Vinsten ska förvisso gå till framtida investeringar så som renoveringar och nybyggnationer, men Öbo kan istället låna pengar för att göra nödvändiga investeringar. Det skulle bli billigare för Öbo då avkastningskravet kostar mer än vad ett lån skulle göra. I förlängningen skulle det innebära att Öbo kan sätta mer rimliga hyresnivåer för sina hyresgäster.

Dessa förslag är bara några i en rad av åtgärder som vi kommer att presentera framöver. Vi vill att alla ska ha råd att bo i Vänsterpartiets Örebro och det kräver en stark allmännytta!

Martha Wicklund, oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro