• Politik är att ...
Porträttbild av Murad Artin (V).

Politik är att få göra skillnad – inte att få mer i plånboken

Debattartikel publicerad i Örebroarn 180704

Chockhöjning av arvoden för heltidspolitiker i Örebro. Kommunalrådens och kommunstyrelsens ordförandes arvoden höjs med minst 10%. Beslutet togs i kommunfullmäktige härom veckan trots protester och försök att stoppa det från oss i Vänsterpartiet. Det är ett tråkigt beslut eftersom jag är säker på att väldigt få av Örebroarna vill höja redan höga arvoden. Kommunstyrelsens ordförande får efter höjningen minst 72000 kronor och kommunalråden minst ca 65000 i månaden. Det är inkomstnivåer som nog sticker ganska mycket i ögonen på många örebroare. Vänsterpartiet och jag själv tycker att det är en dålig idé i ett samhälle där skillnaderna ökar mellan de som har väldigt mycket och de som har lite.

Ingen annan yrkesgrupp i kommunen kan räkna med en löneförhöjning på tio procent.

Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet röstade för höjningen.

Jag är besviken framförallt på socialdemokratin som inte kommit med sakliga argument till varför vi ska höja så mycket. Ett enda argument lades fram i kommunfullmäktige och det var att vi ska jämföra oss med jämstora kommuner för att kunna rekrytera politiker framöver. Det är ett tomt argument dels eftersom vi inte höjer löner med 10% på det sättet för att rekrytera i bristyrken från andra kommuner, dels eftersom att politiker inte ska rekryteras som annan kompetens. Att vara heltidspolitiker är ett hedersuppdrag, inte ett jobb. Visst är det tufft ibland när man blir väldigt exponerad offentligt som person och visst jobbar vi mycket och måste alltid vara tillgängliga och ta svåra beslut.

Men våra arvoden får inte vara så höga att vi inte kan relatera till hur de flesta örebroare lever.

Dessutom är arvodena redan i dag höga. De behöver inte höjas, de ska sänkas vilket vi i Vänsterpartiet redan driver.

Jag välkomnar alla som vill engagera sig politiskt. Det är inte alltid lätt men det är både givande och viktigt för att demokratin ska fungera. För den som brinner för att förbättra och göra skillnad är det något jag verkligen rekommenderar. Att vara politiker är ett hedersuppdrag. För mig handlar det om att jobba för jämlikhet, rättvisa och solidaritet. Det är DET som det handlar om. Att få göra skillnad. Inte att få mer i plånboken.

Murad Artin kommunalråd i opposition för Vänsterpartiet i Örebro