• PRESSMEDDELANDE...
Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE: Därför avstår Vänsterpartiet från att delta i kommunfullmäktige

Vänsterpartiet deltar inte på dagens kommunfullmäktige. Istället för att ställa om till ett digitalt kommunfullmäktige har man valt att hålla mötet fysiskt, något som vi är oerhört kritiska till. Det innebär att vi inte har möjlighet att delta i viktiga beslut som kommer att fattas. Men vi ser att vi alla måste göra vårt yttersta för att minska smittspridningen och följa myndigheternas rekommendationer.

– Att minska smittspridningen måste vara prio ett. Vi tycker det är ett dåligt beslut att mötet sker fysiskt när det finns alla möjligheter att hålla mötet digitalt, säger Vänsterpartiets kommunalråd Martha Wicklund som tillsammans med Vänsterpartiets övriga kommunfullmäktigeledamöter inte kommer att delta på dagens möte.

Alla andra politiska möten i kommunen sker redan helt eller delvis digitalt. Beslutet att genomföra kommunfullmäktige med närmare 40 deltagare på plats i samma lokal är enligt Martha Wicklund både oansvarigt och riskerar att leda till en ökad smittspridning.

– Jag och mina kamrater tycker det är viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi som politiker måste föregå med gott exempel och göra vårt yttersta för att minska smittspridningen. Jag tänker inte vara med och bidra till en eventuell ökad smittspridning, i förlängningen kan det komma att handla om liv eller död, säger Martha.

Flera viktiga beslut som kommer att påverka Örebro kommuns invånare kommer att fattas idag. Bland annat kommer beslut om att börja ta ut avgifter för dagverksamhet och för vissa stöd- och hjälpinsatser att fattas, något som Vänsterpartiet skulle ha röstat nej till.

– Nu när vi inte är på plats så kan vi tyvärr inte påverka dessa beslut, vilket känns otroligt tråkigt. Men vi kommer att fortsätta att kämpa för samhällets mest utsatta. Välfärd ska finansieras med skattemedel, inte betalas ur egen ficka, säger Martha Wicklund.

Martha Wicklund (V), kommunalråd

Epost: [email protected]