• Pressmeddelande...
Aktuellt i kommunpolitiken

Pressmeddelande: Privatiseringar och nedskärningar kommer slå ännu hårdare 2020

Under dagens kommunfullmäktige fastställdes styrande partiers årsredovisning avseende 2019. Vänsterpartiet anser naturligtvis att det är oerhört viktigt att kommunen tar ansvar för ekonomin. Men trots att styrande partier (S, C och KD) påstår sig ta ansvar för ekonomin så ser vi hur privatiseringsexperimenten inom välfärden fortsätter.

– Vi ser att privatiseringarna i äldreomsorgen har fortsatt att dränera ekonomin och svaret från styret är att effektivisera. Det är bara ett finare ord för ännu fler nedskärningar, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Martha Wicklund.

I dessa coronatider är det extra tydligt att välfärden bör bedrivas i offentlig regi istället för i privat. Privatiseringar i äldreomsorgen drabbar de äldre och nedskärningarna i skolan drabbar barnen. Under 2019 tog S, C och KD beslut om extrema nedskärningar inom Barn och utbildning, samtidigt som närmare en fjärdedel av eleverna som gick ut nian 2019 saknade gymnasiebehörighet. Detta framgår inte av årsredovisningen.

– Barn och elever är investeringar, inte kostnader. Att skära ner inom barn och utbildning är att direkt skära ner på hur samhället ska se ut i framtiden. Det leder till att individer saknar grundläggande utbildning, har svårt att få jobb och riskerar att hamna utanför samhället. Kunskapsbrist i samhället är också ett hot emot demokratin, säger Cecilia Lönn Elgstrand, skolpolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Örebro.

Den ekonomiska situationen för flera av kommunens verksamheter förblir tuff och det ekonomiska läget ser inte ut att lätta framöver. Att färre personer i arbetsför ålder ska ta hand om en växande grupp äldre och yngre medborgare var förutsättningar som styrande partier var medvetna om även under 2019. Med coronapandemins framfart under året så kommer vi se större utmaningar under 2020. Vänsterpartiet värnar om välfärden. Det var därför vi såg till att få fram mer pengar i vårändringsbudgeten. Vi hoppas nu att de ökade tillskott som regeringen nyligen beslutade om för att förstärka kommunernas ekonomi permanentas så att välfärden kan få de tillskott som den så länge har behövt.

– Vi ser hur personalen inom äldreomsorgen, vården och skolan sliter för att se till att vi alla ska få den hjälp vi behöver. Dessa fantastiska människor behöver mycket mer än beröm, de behöver bra arbetsmiljö, en lön att leva på och arbetskamrater som ser till att de har tid att kunna gå på toaletten ibland också. Samtidigt är det glädjande att se att vi lever i ett så solidariskt samhälle där människor ställer upp och arbetar tillsammans, säger Martha Wicklund.