• Pressmeddelande...
LAS

Pressmeddelande: V Örebro stöttar eventuell misstroendeförklaring mot Löfven

Nu har S, C, L och MP som är hjärnorna bakom det redan havererade Januariavtalet fått sin LAS-utredning. I utredningen föreslås bland annat att det ska bli lättare för arbetsgivare att göra sig av med anställda av personliga skäl samt att turordningsreglerna vid uppsägning ska luckras upp ytterligare. Vänsterpartiet i Örebro ställer sig därför bakom den allt mer överhängande misstroendeförklaringen mot Stefan Löfven.

– Vi har hela tiden varit tydliga med att det här är vår röda linje. Det är en oåterkallelig åtgärd som regeringen planerar. Om LAS väl luckras upp så kommer skadan att bli både omfattande och permanent, säger Vänsterpartiets kommunalråd Martha Wicklund.

Om den S-ledda regeringen går vidare med förslagen skulle det innebära stora försämringar för löntagare, även i Örebro. Vänsterpartiet har en god kontakt med facken som har kämpat hårt för att hitta lösningar för löntagarna i denna svåra tid, att regeringen går åt helt motsatt håll och planerar historiska försämringar är minst sagt beklagligt.

– Vi i Vänsterpartiet värnar om arbetarna i Örebro, därför är det viktigt för hela kommunen med en stark arbetsrätt. Förslaget är arbetarfientligt och var dåligt redan från början. I och med coronapandemin så riskerar ännu fler arbetare att drabbas hårt, säger Martha Wicklund (V).

Uppluckringen av LAS riskerar dessutom att skapa en tystnadskultur när cheferna godtyckligt kan säga upp personal, något som kan bidra till att missförhållanden inte kommer upp. Dessutom kan personal som har varit anställda länge och därmed jobbat upp en högre lön lättare sägas upp, något som kan utnyttjas av oseriösa arbetsgivare som kan se det som ett enkelt sätt att kapa kostnader. I denna tid när många drabbas av de omfattande massuppsägningarna som coronapandemin har fört med sig är det därför extra olämpligt att försvaga arbetstagarens rättigheter. Om regeringen trots allt väljer att försvaga LAS så kan inte Löfven sitta kvart som statsminister, något som Jonas Sjöstedt nyligen förtydligade i ett uttalande.

– Det är ett sätt att ta ansvar för arbetarna i Sverige, vi tänker göra allt i vår makt för att stoppa detta hån mot svenska arbetare. Vi har hela tiden varit tydliga med att vi inte kommer att gå med på detta angrepp på arbetsrätten, om det blir aktuellt stöttar vi därför misstroendeförklaringen, säger Martha Wicklund.