• Prioritera bekä...
Våld i nära relation

Prioritera bekämpningen av våld i nära relationer

Enligt studier så har så mycket som var tredje kvinna i Örebro upplevt våld i en nära relation. Var femte vuxen kvinna i Sverige har någon gång i sitt liv utsatts för allvarligt sexuellt våld. Detta våld utövas i 98 procent av fallen av män. Att bekämpa mäns våld mot kvinnor är en av de viktigaste feministiska frågorna vi står inför. Inom kommunen bedrivs ett arbete med detta, men det räcker inte. Vi behöver arbeta mer för att bryta destruktiva maskulinitetsnormer, vi behöver införa en handlingsplan mot sexuellt våld och vi behöver inkludera feministiskt självförsvar i skolans undervisning.

Under nuvarande mandatperiod så har Vänsterpartiet i Örebro fått igenom en satsning som höjer de lägsta lönerna i kommunen. Totalt 10 miljoner kommer att gå till lönehöjningar för de lägst avlönade yrkesgrupperna i Örebro. Detta är oerhört positivt då det är centralt att inte vara ekonomiskt beroende av sin partner för att kunna lämna ett destruktivt förhållande. I vår egen budget har vi dessutom avsatt 1 miljon till Centrum mot våld i nära relation så att de ska kunna jobba aktivt med behandling av våldsutövande män. Vi vill även ge ökat stöd till Örebro tjejjour som driver en viktig verksamhet som riktar sig till unga flickor och tonåringar. Vänsterpartiet anser att kommunen ska stötta Kvinnohuset, kvinnojouren och tjejjouren långsiktigt så att det kan bedriva en framgångsrik verksamhet.

I dagens system så saknar kvinnor med missbruksproblem möjlighet till skyddat boende just på grund av missbruket. Att missbruk kan vara ett sätt att hantera våld i en nära relation gör det hela till en situation som är svår att ta sig ur för offret. Det är ett synsätt som stänger ute personer som är i stort behov av hjälp. Detta förhållningssätt utgör ett svek mot de som behöver samhällets hjälp. Vi är extremt kritiska mot oförmågan att se till det faktum att missbruk, våld och kriminalitet ofta går hand i hand. Även FN har kritiserat svensk missbruksvård, samtidigt ska Örebro kommuns handlingsplan mot våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck grunda sig på FN:s mänskliga rättigheter. Vi måste då se till att alla innefattas av detta arbete. Att neka en person skyddat boende på grund av dennes missbruk kan få livsavgörande effekter.

Rätten för män och HBTQ-personer som inte identifierar sig som kvinnor att söka akut skyddat boende är idag begränsad. En homosexuell man eller en transperson som inte identifierar sig som kvinna som utsätts för våld i nära relation har i dagsläget ingen möjlighet att söka skyddat boende. Skyddat boende i den akuta fasen är ofta en förutsättning för att kunna lämna en våldsam relation, vi vill att alla ska ha den rätten. Vänsterpartiet vill att även män och HBTQ-personer ska ha möjlighet att söka akut skyddat boende vid våld i nära relation eller hedersvåld.

Samtyckeslagen som trädde i kraft 1 juli 2018 är ett steg i rätt riktning, och den har redan haft en positiv effekt med fler fällande domar som resultat. Problemet med våld i nära relationer är att antalet anmälda brott är få. För att fler ska våga anmäla behöver vi våga prata om det här strukturella samhällsproblemet. Vi vill även satsa på mer samverkan mellan skola, socialtjänst, och civilsamhälle och jobba för att bryta hederskulturer och stötta offren. Vänsterpartiet har kämpat hårt och länge för att stoppa mäns våld mot kvinnor. Vi ser också att flera av de satsningar vi har drivit igenom har haft effekt. Men vi nöjer oss inte, vi kommer att fortsätta att bekämpa den patriarkala struktur som genomsyrar vårt samhälle.

Martha Wicklund, (V)

Kommunalråd