• Till dig som ha...

Till dig som har barn i förskolan

Du som har barn i förskolan har nog märkt att det ofta är för många barn i grupperna. Vi vill få chansen att förändra detta.
Pedagogerna på våra förskolor är fantastiska. Det märks inte minst i enkäter till föräldrar där det framkommer hur föräldrarna känner stort förtroende för personalen. Men många som jobbar i förskolan känner sig otillräckliga. De vet nämligen vad deras pedagogiska uppdrag är och att som förskolan ser ut i dag så uppfyller man inte det uppdraget fullt ut.
När grupperna är för stora kan det gå dagar utan att det enskilda barnet fått en stund av egen uppmärksamhet från en vuxen eller fått en egen stund ihop med bara en eller två kompisar. När grupperna är stora måste verksamheten planeras efter sånt som passar hela gruppen och kan inte i så stor utsträckning anpassas efter de olika barnens olika behov av stöd, stimulans och kommunikation till exempel. Pedagogerna hinner inte planera verksamheten och har inte möjlighet att göra det som de vill enligt läroplanens mål och uppdrag.
Vi vet att barn är olika. Barn har olika egenskaper, har lätt och svårt för olika saker och barn växer upp i olika familjer. Liksom i skolan är det viktigt att förskolan ska kunna ta hänsyn till dessa olikheter och vara kompensatorisk. Det barnet inte har med sig automatiskt ska det kunna få stöd med av pedagogerna i förskolan.
Vänsterpartiet vill att alla barn ska ha rätt till en bra start i livet. Därför vill vi satsa på förskolan. Barngruppstorlekarna måste minska för barnens skull men också för att se till att pedagogerna orkar med detta viktiga jobb. Förskolan är den viktigaste grunden i vårt samhälle om den bedrivs på det sätt som är tänkt.
I Örebro har Vänsterpartiet de senaste åren föreslagit mer resurser, minskade barngrupper och åtgärder för bättre arbetsvillkor och arbetsmiljö men inte fått igenom våra förslag.
Nu behöver vi ditt förtroende för att få förbättra förskolan.

Faisa Maxamed (V)

Cecilia Lönn Elgstrand (V)