• ”Tvivelaktigt a...

”Tvivelaktigt att kommunen skatteplanerar”

PRESSMEDDELANDE 2019-02-12:

”Vi är vänsteroppositionen”

Vid veckans kommunstyrelse beslutades att ÖBO ska bilda ett bolag för att sedan sälja sitt gamla huvudkontor, fastigheten Ryttaren 13 på Drottninggatan, och att de ska göras om till bostadsrätter. Vänsterpartiet motsätter sig både försäljningen av fastigheten och sättet att sälja den på.

– Allmännyttans uppdrag är att bygga hyresrätter till kommuninvånarna, inte att hjälpa till att bygga centrala bostadsrätter! Nu säljer man en fastighet man kan tjäna pengar på eftersom de blir bostadsrätter. Jag är av uppfattningen att vi måste få till fler hyreslägenheter i centrum om vi ska få till en mer blandad och jämlik stad, säger Murad Artin, ersättare i ÖBOs styrelse och Kommunstyrelsen.

Beslutet på kommunstyrelsen handlade om att ÖBO ska bilda ett nytt bolag för att sedan överlåta det till köparen. Det är en metod som blivit allt vanligare och som går ut på att planera för skatten på försäljningen.

– Vi är mycket kritiska till den här tvivelaktiga metoden, med syftet att skatteplanera. Skatteplanering är ett stort problem i Sverige och ingenting vi anser att kommunen och dess bolag bör hålla på med. Det kan också försämra ÖBO annars så goda rykte som allmännyttigt bolag, menar Murad.

Murad Artin (V), ÖBOs styrelse
Epost: [email protected]