• Uppgörelsen i h...

Uppgörelsen i hamn

Vänsterpartiets partistyrelse beslutade på måndagskvällen att ställa sig bakom uppgörelsen om vårbudgeten. Striden stod in i det sista om mer resurser till kommuner och landsting och åtgärder för att minska lönegapet mellan kvinnor och män.
– Vi hade velat se konkreta belopp redan nu, men motståndet från socialdemokraterna och miljöpartiet var totalt, vilket förvånade oss, säger Lars Ohly.

Istället ger regeringen ett löfte i finansplanen om att tillföra pengar till kommunerna, bland annat i syfte att höja lönerna för de lägst avlönade. Beloppen förhandlas i höst.

– På pappret framstår det som att läget i kommunerna är ljust. Men det är en bedräglig bild. De överskott som beräknas i de kommunala budgetarna är i stor utsträckning ett resultat av genomförda nedskärningar. Vi ser stora behov framöver av mer pengar till kommuner och landsting både för att stärka verksamheterna och för att höja lönerna, säger Lars Ohly.

– Nu har socialdemokraterna och miljöpartiet sommaren på sig att sätta sig in i hur verkligheten ser ut i kommuner och landsting tills höstbudgeten ska förhandlas.

Regeringen lovar också i finansplanen att kalla kommunförbunden och facken till samtal om en gemensam strategi för att minska löneskillnaderna mellan män och kvinnor.

– Kvinnors löner har högsta prioritet för oss, och det känns bra att vi nu får ett riksdagsbeslut om en gemensam offensiv i den frågan, säger Lars Ohly.

En mer ingående beskrivning av budgetuppgörelsen i sin helhet publiceras efter den gemensamma presskonferens som samarbetspartierna håller under tisdagen.