• Upprop mot den ...
Turkiet

Upprop mot den orättvisa behandlingen av kurder

Strax innan jul fick vi höra talas om det grymma beslutet av Migrationsverket att utvisa Zozan Büyük, en kvinna som bott de senaste 5 åren i Örebro. I vanliga fall hade ett myndighetsbeslut av detta slag gått att bestrida men i Zozans fall saknas den möjligheten. Zozan får endast veta att grunden till utvisningen är att hon utgör ett hot mot Sveriges säkerhet, vad myndigheterna grundar detta på är hemligstämplat. Tyvärr är Zozans fall inte unikt, hennes öde delas av många fler kurder runt om i Sverige.

I FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, som ratificerats av Sverige, lyder artikel 7:

”Alla är lika inför lagen och berättigade samma skydd av lagen utan diskriminering av något slag.”

Men hur ska någon kunna försvara sig då grunderna till beslutet är okända?

Länge har kurderna kämpat för sin sak. I Turkiet har Erdogan fängslat tusentals oppositionella, journalister och aktivister. Trots detta uppenbara brott mot demokratin så har världssamfundet förblivit tyst. I nordöstra Syrien tog kurdiskledda styrkor kampen mot IS, med stora förluster som följd, vilket var avgörande för att IS till slut besegrades. Kvar står idag kurderna med krigsfångar i stora läger och än en gång övergav världssamfundet kurderna.

Att EU har stämplat PKK som en terroristorganisation har gett Erdogan fria händer att hota, förfölja och fängsla kurder. Det har gett Erdogan möjligheten att fortsätta förföljelsen av demokratiskt valda politiker genom att hävda sammankoppling med PKK. Vi måste nu värna demokratin genom att försvara rättsstatens principer och stå upp för de mänskliga rättigheterna. Det måste vi göra genom att sluta med godtyckliga terrorlistningar, kollektiva bestraffningar och frihetsinskränkningar i säkerhetens namn.

Det är dags att sluta kriminalisera kurder och stämpla kurdernas organisationer!

Vi måste tillsammans stå upp för kurdernas rätt i Turkiet, i EU och i Sverige!

Håkan Svenneling (V)

Utrikespolitisk talesperson