• V har skrivit u...

V har skrivit under med S, C och Kd

I dag skrevs ett avtal under om valteknisk samverkan mellan Vänsterpartiet och styrande S, C och Kd. Kenneth Nilsson (S), Per-Åke Sörman (C), Lennart Bondeson (Kd), Marlene Jörhag (Kd), Murad Artin (V) och Martha Wicklund (V) har skrivit under.

-Vi har samarbetat valtekniskt under fyra år redan och det har fungerat bra men vi har också gått framåt i valet så det är klart att vi behövde få ut lite mer av samverkan för de kommande fyra åren, säger Vänsterpartiets kommunalråd Murad Artin (V).

Den valtekniska samverkan innebär bland annat att Vänsterpartiet kommer att få inflytande över några frågor, bland annat satsningar på jämställdhet, arbetsmiljö och arbetstidsmodeller. Dessutom betyder det att säkerställa att inget extremt parti kan störa budgetprocessen eller fälla budgeten för de styrande partierna.

-Förutom att det känns bra att vi får ökat inflytande över frågor som vi gått till val på har det varit viktigt att också få vara fria att vara i opposition när det gäller t ex privatiseringar som vi inte kan stå bakom, säger Martha Wicklund (V) som kommer ta över som kommunalråd under 2019.

Den valtekniska samverkan kommer inte handla om ett samarbete om budgeten i sin helhet utan Vänsterpartiet kommer därför att lägga ett eget budgetförslag.

-Jag är övertygad om att när våra väljare och medlemmar ser vilka politiska reformer och annat som vi fått igenom i den här överenskommelsen så kommer de att vara nöjda, avslutar Murad Artin (V).