• Välfärdskrisen ...
Debattartiklar

Välfärdskrisen drabbar kvinnor

Välfärdskrisens konsekvenser märks nu av i landet. Styret i Örebro sänker försörjningsstödet och kraftiga hyreshöjningar genomförs på vård- och omsorgsboenden. Barngrupperna i förskolan växer utan att personalstyrkan ökar i samma takt. Det skärs ner på många håll i välfärden och kvinnorna får betala. 4 av 10 kvinnor arbetar i välfärden. Kanske är du som läser detta en av dem. Kanske är det du som med hälsan som insats hoppar över rasten, när samma jobb som tidigare ska göras med färre kollegor. Kanske är det du som kollar till föräldern på äldreboendet, när ingen annan har tid att sitta ner en stund. Kvinnor sköter ofta det obetalda hushållsarbetet vilket påverkar pensionen, försvårar språkutvecklingen och etableringen på arbetsmarknaden.

När regeringen avskaffar värnskatten så gynnar det främst rika män. Vi vill höja kapitalskatten och stoppa vinstjakten. Istället för att öka RUT-avdraget, som det står i januariavtalet, vill vi avskaffa det. Att betala höginkomsttagares städhjälp med skattepengar är inte feminism, det är dåligt använda skattepengar. Vänsterpartiet har agerat mot krisen. Vi fick fram 5 miljarder kronor till välfärden från regeringen och förhandlade även fram ytterligare 2,5 miljarder kronor tillsammans med M och KD. Det räcker för att stoppa många nedskärningar, men det är inte tillräckligt.

För oss är situationen i kvinnodominerade yrken en central feministisk fråga. Det handlar om rätten till heltid, så att lönen går att leva på och pensionen räcker till mer än att överleva. Det handlar om att få bort delade turer, så att personal inom äldreomsorgen hinner träffa sin familj. För oss handlar feminism om arbetstidsförkortning, så att fler kvinnor inom välfärden orkar jobba heltid.

Vi kommer inte ge oss förrän varenda en av er har ett bra arbetsliv, där jobbet går att kombinera med resten av livet. Det är feminism – på riktigt.

Faisa Maxamed (V), ledamot i kommunfullmäktige

Noor Martini (V)

Fotnot: Söndagen den 8 mars uppmärksammas Internationella kvinnodagen på Kulturarenan på Vivallaskolan. Medverkar gör bland annat Örebro kommuns jämställdhetsdelegations ordförande Murad Artin samt Emma Filbey från Örebro Rättighetscenter. Fri entré, fika och mingel!