• Vänstern vinner...

Vänstern vinner valet

– Om högern vinner valet så ökar orättvisorna. Men borgerligheten har formtoppat för tidigt. Det är lätt att leda ett maratonlopp efter en mil. Vi tar på oss att mobilisera för att vinna valet 2006.
Det sa vänsterpartiets ordförande Lars Ohly när han talade i Almedalen på Gotland.
Lars Ohly började sitt tal med att kommentera terrordåden i London. Han kallade bombdåden som slår blint mot människor som inte kan skydda sig för fega och avskyvärda, och slog fast att ingen kan försvara terrorn som politisk metod.

Ohly trodde inte att vi förhindrar terror med lögner och krigsretorik. Demokratin kan inte försvaras med minskad öppenhet.

-Till min sorg ser jag att folkpartiet liberalerna är det minst liberala partiet. De står för kontroll, övervakning och storebrorsmentalitet, sa Lars Ohly.

Han ser en höger på frammarsch som har lärt av sina misstag och nu bytt taktik, men de har inte bytt mål. Borta är högerns skattesänkningar som skulle ge de redan rika mer i plånboken. Nu är högern istället ute efter att sänka lönerna för de lägst avlönade.

Lars Ohly pekade på det cyniska i högerns krav på sänkt sjukersättning och a-kassa.

– Fredrik Reinfeldt jagar de arbetslösa och sjuka med blåslampa. Med sänkta ersättningar ska de arbetslösa och sjuka tvingas ta arbete till ännu lägre löner, menade Lars Ohly.

Ohly kallade högerns förslag om skatteavdrag för hushållsarbete för ett överklassavdrag.

– Reinfeldt som idag tjänar över 100 000 kronor i månaden och som har en barnflicka – det är sådana som honom, som högern vill att vi ska subventionera med våra skattepengar, sa Lars Ohly.

Lars Ohly vill istället utveckla välfärden, anställa fler i vården och omsorgen, höja lönerna för de offentliganställda och korta arbetstiden. Där skulle pengarna göra mer nytta och skapa fler jobb.

– Högerns lösningar är som att hälla bensin på eld. Vårt svar på det blir att våga stå för en politik som minskar orättvisorna.

Ohly vill också se att vänstern lyfter frågan om en individuell föräldraförsäkring för att bryta cementerade könsskillnader. Han kommenterade också TV-programmet ”Könskriget” och kritiken mot ROKS och svarade de som vill se mindre feminism i politiken:

– Vi tänker inte backa från en politik som bekämpar den orättvisa könsmaktsordningen. Den underordning som kvinnor utsätts för ska avskaffas!

Han hoppades att både klimatfrågan och EU blir viktiga frågor i valet 2006. Ohly vill minska vårt beroende av oljan och göra det lönsamt att satsa på ny grön teknik. Han vill också se en riksdag som är representativ i EU-frågan. Ohly gav ett löfte om att vänsterpartiet kommer att slåss för att varje fördragsändring ska underställas folkomröstning.

Ohly kallade asyl- och flyktingpolitiken en skamfläck på den socialdemokratiska fanan. Den politiken ansåg han inte var värdig ett parti som säger sig bygga på solidaritet. Men han tror att det är möjligt att tvinga socialdemokraterna och moderaterna att ändra sin politik om tillräckligt många människor säger ifrån.

Lars Ohly avslutade sitt tal med att lova att vänsterpartiet kommer att göra allt i sin makt för att förhindra en borgerlig valseger nästa år.