• Vänsterpartiet ...
Aktuellt i kommunpolitiken

Vänsterpartiet i Örebro lovar ökade anslag till damidrott

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Örebro

V-Murad-Cecilia
.

Örebros S-ledda kommunledning ägnar sig åt ren diskriminering när pengar fördelas mellan kommunens idrottsklubbar. Medan manliga elitklubbar får sponsring i miljonklassen, får de kvinnliga elitlagen nöja sig med tusenlappar.

– Det är skandal att det här får fortsätta. Örebro kommun säger sig arbeta för jämställdhet, ändå diskriminerar man kvinnliga idrottare, säger Cecilia Lönn Elgstrand som representerar Vänsterpartiet i Örebro kommuns jämställdhetsdelegation.

En granskning gjord att Örebro Volley visar att kommunens kvinnliga elitlag konsekvent diskrimineras när kommunen fördelar de så kallade marknadsföringsstödet. Förra året fick Örebro Volley 75 000 kronor i marknadsföringsstöd av kommunen. ÖSK Elitfotboll fick samtidigt 2,8 miljoner. Enda förklaringen från kommunens sida ska ha varit att det här var en marknadsbedömning.

– Det är ovärdigt för en kommun som påstår sig arbeta för jämställdhet. Kommunen måste gå före och värdera kvinnor och män lika högt. Kommunledningen och Socialdemokraterna kan inte bara skylla på marknaden som om det inte gick att påverka, säger Murad Artin, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Örebro.

Vänsterpartiet i Örebro har vid upprepade tillfällen krävt att kommunen ska göra en granskning av kommunens stöd till idrottsföreningar utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Vi har också föreslagit att kommunen ska anta ett idrottspolitiskt program för att kunna ta ett helhetsgrepp om idrotten som verktyg för att främja jämställdhet och integration.

Vänsterpartiet lovar att öka anslagen till damidrotten så att vi får en jämställd idrottskultur i Örebro kommun.

För mer information Kontakta:
Cecilia Lönn Elgstrand, V:s representant i jämställdhetsdelegationen, 076-5512094
Murad Artin (V) oppositionsråd, 070-3760398