• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet vill förändra EU – inte klimatet

Det är mitten av maj, och redan har flera stora skogsbränder härjat i Sverige till följd av det varma och torra vädret. Vi påminns om sommaren 2018 med ovanligt många skogs- och gräsbränder i vårt län. Örebros bönder oroar sig för att årets skörd kan bli lika mager som fjolårets, vilket ledde till foderbrist och nödslakt. Det mesta pekar på att detta scenario kommer att bli allt vanligare, klimatkrisen är redan här.

De globala klimatförändring slår hårdast mot några av jordens fattigaste länder med svårare torka, och vattenbrist men också mer översvämningar. Även i Örebro län påverkas människors hälsa av längre pollen- och fästingsäsong, liksom av extrema värmeböljor. Klimatförändringarna är också en av orsakerna till att mellan 150–200 arter av växter, insekter, fåglar och däggdjur utrotas varje dag.

Vi kämpar därför för ett EU med höjda klimatambitioner och bindande regler, där de som släpper ut mest får betala mest. Istället för avregleringar och privatiseringar av järnvägen, vill vi ha en europeisk politik för ökat tågresande, med samordnade tidtabeller och fler nattåg genom Europa. Vi vill att EU inför en progressiv flygskatt, där den som flyger ofta betalar mer än den som flyger sällan. Den Europeiska investeringsbanken måste sluta satsa på kol och olja, och omvandlas till en klimatinvesteringsbank som gör samhällsnyttiga investeringar. Vi vill att EU ska avskaffa miljöskadliga subventioner till den storskaliga djurindustrin som bidrar till långa djurtransporter och lidande.

I sin debattartikel den 10 maj lyfte kommunalråd Martha Wicklund och jämställdhetsdelegationens ordförande Murad Artin upp behovet av ett nytt europeiskt samarbete som sätter jämställdhet före marknadsintressen. Det gäller även klimatet. Vår politik för omställning är alltid förenad med vår politik för ekonomisk rättvisa.  När en större andel av ekonomin går till gemensamma investeringar, istället för att betala rikas lyxkonsumtion, då blir det enklare att minska utsläppen.

Motståndarna är mäktiga och jobbar aktivt för att vi inte ska ställa om till en mer hållbar politik i Europa. Fossilindustrin och dess lobbyister ska inte tillåtas avgöra allas vår framtid. Vi måste därför att göra allt vi kan för att bryta deras makt i EU. Klimatkrisen och levande ekosystem måste prioriteras framför en utdöende fossilindustri.

Linn Josefsson

Ordförande Vänsterpartiet Örebro, Ledamot programnämnd Samhällsbyggnad