• "Vi är vänstero...

”Vi är vänsteroppositionen”

PRESSMEDDELANDE:

”Vi är vänsteroppositionen”

Efter samtal med Stefan Löfven meddelade i dag Jonas Sjöstedt att klausulen om att Vänsterpartiet inte ska ha något politisk inflytande är tillintetgjord. Dessutom väntar en misstroendeförklaring om han försöker ge sig på arbetsrätten eller tillåta marknadshyror.

– Med de förutsättningarna delar jag partistyrelsens uppfattning att vi bör släppa fram Stefan Löfven som statsminister, säger Martha Wicklund, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Örebro.

Pest eller kolera, högernationalism eller nyliberalism, blåbrun Kristersson-regering eller en Löfven-regering baserad på högerpolitik. För Vänsterpartiet som står upp för jämlikhet, feminism och klimatet har alternativen som lagts på bordet varit direkt motbjudande. Att utan motstånd låta Löfven få tillträda har aldrig varit aktuellt.

– Vi har alltid varit beredda att ta kampen i ett extraval, men samtidigt kan vi inte lita på att C och L skulle våga fälla Kristersson vid en sista och avgörande omröstning nästa vecka. Väljarna skulle troligen, och med all rätt, döma dem hårt i ett extraval. Det är tydligt att flera partier övergett sina ståndpunkter under den här processen. Vi är inte ett av dem, säger Martha.

Sjöstedt meddelade också att han fått en försäkran om att Löfven kommer att försvara de jämlikhetsreformer som Vänsterpartiet fick igenom under förra mandatperioden. Även de som rivits upp i och med M- och KD-budgeten ska återinföras.

– Vänsterpartiet i riksdagen har i veckan säkrat en statsministerkandidat, en möjlighet att få en regering på plats, att SD blir utan inflytande och att den SD-stödda katastrofbudgeten från M och KD blir kortlivad. Nu kommer vi kämpa med all vår kraft, för ett Sverige för alla, inte bara de rikaste. Det är vi som är vänsteroppositionen, och vi växer, konstaterar Martha.

Kontakt:

Martha Wicklund, oppositionsråd (V)
E-post: [email protected]

Johannes Nilsson, politisk sekreterare (V)
E-post: [email protected]