• "Vi står inte b...
Debattartiklar

”Vi står inte bakom LAS-uppgörelsen”

”Solidaritet är att vi ställer upp för varandra och ställer krav på varandra även om vi inte gillar varandra särskilt mycket eller ens förstår varandra.” Frances Tuuloskorpi fackligt aktiv i fyra decennier, som sagt detta, menar att solidaritet är nödvändigt. Solidaritetstanken är grunden i fackföreningsrörelsen. Den har lett till att anställda i Sverige, tack vare att man ställt upp för varandra, har kunnat få bättre villkor i sitt arbete. Men samtidigt är det inte bara gruppen som tjänar på solidaritet utan även jag som enskild individ.

Därför är det sorgligt när IF Metall och Kommunal bortser från solidaritet och vänder ryggen till gemenskapen i LO genom att agera enskild för att vara nöjd över smulor. Ett beslut som påverkar alla arbetare i hela Sverige.

”Vi som förbund måste på allvar fundera på LO:s framtida roll som samordnare när IF Metall och Kommunal uppenbart skiter i allt som vi är överens om inom LO familjen dagen efter vi fattar beslut. Vi är förbannade över att sammanhållningen inom LO inte var starkare och att man inte kunde hitta en lösning som hela LO kunde acceptera” – Transport.

”Den grundläggande frågan är vad enhälliga beslut i LO egentligen är värda?” – Valle Karlsson, förbundsordförande Seko.

”Jag ser allvarligt på att vi i LO-familjen inte förmår att vara bättre samordnade än så här. Det finns en uppenbar risk att när enskilda förbund väljer att agera helt efter sitt egenintresse, i frågor som berör oss alla, så blir vi alla svagare och LO förlorar legitimitet, vilket i längden kan bli förödande” – Mikael Johansson, förbundsordförande Målarna.

”Jag har tagit emot beskedet om LAS-uppgörelsen med bestörtning och stor besvikelse. Saklig grund för uppsägning och turordningsreglerna var mina röda linjer i förhandlingarna. Det var de viktigaste skälen till att jag sa nej till uppgörelsen. Det skulle förändra maktbalansen på svensk arbetsmarknad till löntagarnas stora nackdel” – Magnus Pettersson, förbundsordförande Fastighets.

”Det vilar nu ett stort ansvar på IF Metall och Kommunals axlar. De må ha tagit ett beslut utefter vad de tror är bäst för sina medlemmar, men det påverkar alla arbetare i hela Sverige” – Urban Petterson, Elektrikernas ordförande.

”Kommunal och IF Metall stänker nu vigvatten på en överenskommelse som får konsekvenser för andra branscher än bara deras egna. Jag är besviken över att sammanhållningen inom LO inte var starkare och att man inte kunde hitta en kompromiss som hela LO kunde acceptera” – Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Den 16 oktober beslutade en enig LO styrelse att säga nej till Svenskt Näringslivs slutbud i fråga om den förhandling om trygghet och omställning som pågått sedan LO och förbunden begärde förhandlingar 2017. Beslutet bekräftades av ett lika enigt representantskap den 20 oktober.

Kort därefter öppnade IF Metalls förbundsledning den stängda dörren och nu senast så har även kommunal valt att strunta i beslutet som fattades inom LO-familjen. Nu har vi alltså de två största förbunden inom LO tagit sig rätten att på egen hand förhandla fram ett avtal med PTK och Svenskt Näringsliv som får konsekvenser på hela arbetsmarknaden.

”En bred, balanserad och efterlängtad reformering av arbetsmarknaden”, säger Svenskt Näringslivs vice vd Mattias Dahl om den nya överenskommelsen. Annie Lööf säger att det är historiskt och drar liknelser till Saltsjöbadsavtalet, hon tackar särskild IF Metall och Kommunal.

”Efter 40 år tar vi nu äntligen avgörande kliv mot en modern arbetsmarknad. Förändringarna kommer göra att företag får ökad flexibilitet genom förändringar i saklig grund och betydande undantag från turordningsregler för alla företag, även medelstora”, säger Lööf i ett pressmeddelande.

Modern arbetsmarknad, alltså rädda och tysta arbetsplatser, där företagen nu kan säga upp anställda med ”samarbetsproblem” – exempelvis de som ställer krav på t ex arbetsmiljöarbetet. Eller modern arbetsmarknad där turordningsregeln urholkas genom fler undantag, där unga och starka prioriteras över de sjuka, äldre och eller mindre starka. Eller är det bara helt enkelt en modern arbetsmarknad som det var för 100 år sedan då makten ensidig fanns hos arbetsköparen?

Vad har man då vunnit för att vända ryggen till gemenskapen i LO och urholkat tryggheten för löntagaren? Jo, man har fått minska tiden för visstid från 24 månader till 12 månader – hur det nu kommer att minska antalet visstider kan vi inte svara på – och att man erhåller skattefinansierad kompetensutveckling, som man egentligen redan har möjlighet till genom vuxenutbildningen, Komvux, yrkeshögskolan, samt universitet.

Sammanfattningsvis har vi lika lite förståelse för då den enskilde medlemmen accepterar att jobba på sämre villkor eller till lägre lön än det vi har lovat varandra som vi har till när förbundsledningen bryter sitt löfte till övriga LO-förbund. Vi som medlemmar står inte bakom denna urholkning av anställningstryggheten och en framtid där arbetsköparna bestämmer på rädda och tysta arbetsplatser. Vi som medlemmar i IF Metall och Kommunal står inte bakom våra respektive förbundslednings val att acceptera överenskommelsen med Svenskt Näringsliv och PTK.

Enade vi stå – söndrade vi falla. Det är det enda sättet att över tid nå framgång som arbetare.

Erfan Kakani, IF Metall Sundsvall

Mia Christensson, Kommunal Svedala