• Välfärd, Klimat...
Budget

Välfärd, Klimat, Jobb, Fritid – Vänsterpartiets budget 2025

Vänsterpartiets budgetförslag: Inför 6 timmars arbetsdag  ”Det är dags nu!”

Välfärd, klimat, jobb och fritid – det är ledorden i Vänsterpartiets budgetförslag som presenteras idag. Vänsterpartiet prioriterar och investerar där det behövs som mest – 6 timmars arbetsdag, minskade barngrupper i förskolan, förstärkt välfärd och gröna satsningar för att ta kontroll över klimatomställningen.

– Vi väljer att lyssna på de enorma behov som finns i välfärden. Detta är början på att successivt göra Örebro kommun till en mer attraktiv arbetsgivare, där personalen orkar jobba ett helt arbetsliv.

På gårdagens kommunstyrelse i Örebro presenterades Vänsterpartiets budgetförslag: Välfärd, klimat, jobb, fritid. Årets budget har likt tidigare år inga nedskärningar inom välfärden. Budgeten innehåller satsningar på 6 timmars arbetsdag, minskade barngrupper, förstärkt välfärd och klimatet. Möjligheten att genomföra satsningarna beror på omprioriteringar som innefattar lägre politikerarvoden, färre konsulter, slopat stöd till flygplatsen och borttagande av privatiseringar inom äldreomsorgen.

– Jag är så stolt över att vi nu säkrar upp välfärden, som länge har fått minskade resurser, och att vi i denna budget inför 6 timmars arbetsdag. Det är dags att ge tillbaka till den hårt arbetande personalen inom välfärden så att dessa kvinnor orkar ett helt arbetsliv, säger Martha Wicklund, kommunalråd.

Styrande partier S, M och C har likt föregående år presenterat förslag på besparingar om 82 miljoner men till skillnad från Vänsterpartiet så har majoriteten inte berättat vilka verksamheter pengarna ska tas från. Vänsterpartiet har valt att vara tydliga med att omfördela pengar från bland annat chefer på toppen till personalen på golvet.

– Majoritetens otydlighet riskerar att skapa en stress hos kommunens medarbetare. Vi anser att det är helt avgörande att personalen får ro att arbeta, inte oroa sig över vilken del av deras verksamhet som ryker härnäst, fortsätter Martha.

Utöver satsningar på välfärden och jobben läggs en större satsning på klimatet som handlar om lokal livsmedelsförsörjning, elproduktion och utveckling av grön teknik och innovationer.

Läs hela vårt budgetförslag här!