1 maj

1 maj 2022 – Marknaden kommer inte laga välfärden

Arbetarrörelsens internationella högtidsdag har växt fram tack vare generationer av arbetare som kämpat för människors grundläggande rättigheter. Rättigheter som exempelvis handlar om drägliga arbetstider, rätten till betald semester och om en lön som går att leva på.

I år samlas vi under parollen allas välfärd – något som borde vara en självklarhet för alla. Vår gemensamma välfärd ska finnas till för dig när du behöver den. Rätten till en likvärdig välfärd ska vara densamma oavsett plånbok, bakgrund, ursprung eller livssituation.

Allas välfärd borde också vara en självklarhet för alla politiska partier men så är det tyvärr inte. När i stort sett alla partier har varit drivande i att underfinansiera, urholka och privatisera välfärden har Vänsterpartiet gått i täten för att stoppa utförsäljning, privatisering och marknadsanpassning av vår välfärd. Och trots liten draghjälp från politiskt håll börjar folket inse att marknaden inte kommer lösa välfärdskrisen.

Nu är det upp till de politiska partierna som säger sig värna om välfärden att göra just detta. På statlig nivå var det Socialdemokraterna som möjliggjorde utförsäljningen av skolor med resultatet att skolpengen som ska gå till utbildning istället hamnat i riskkapitalisters fickor. Högerpartierna har ivrigt hejat på och ökat takten på denna riktning så fort de fått möjlighet.

På lokal nivå gjorde vi allt i vår makt för att stoppa privatiseringen av äldreomsorgen där återigen Socialdemokraterna gick borgarnas ärende och införde Lagen Om Valfrihet (LOV). LOV är det privatiseringssystem som gjort att äldreomsorgen drabbades av ett underskott i hundramiljonersklassen och ligger till grund för flera av de stora vårdskandaler som skakat Örebro den senaste tiden. Det är därför en glad överraskning när Socialdemokraterna i Örebro kommun nu tydligt har ändrat ståndpunkt och istället vill stoppa det enorma läckaget av skattemedel till privata aktörer!

Nu behöver de partier som tror på välfärdslandet Sverige släppa prestigen och inse att marknaden inte kommer laga välfärden – inte idag, inte imorgon, inte någonsin.

Vi står nu inför ett vägskäl där vi ska välja hur framtidens välfärd ska se ut och vem som ska ha tillgång till den.

Jag vet vad jag väljer, jag väljer alltid allas välfärd – vad väljer du?

Martha Wicklund

Kommunalråd, Vänsterpartiet Örebro kommun