1 maj

1 maj – ta tillbaka kontrollen!

Allt fler ser hur Sverige har tappat kontrollen och urholkat de mest grundläggande byggstenarna i samhället. Dag för dag blir vi fler som höjer rösten för en jämlik skola utan glädjebetyg och riskkapitalbolag som skor sig på skattemedel. Vi blir fler som höjer rösten för en rättvis och tillgänglig vård. För löner som går att leva på, schyssta arbetsvillkor och en klimatomställning som sätter press på de stora miljöförstörarna. Tillsammans kan vi vända högerns ensidiga debatt om splittring och misstro till att istället handla om människors vardagsproblem. Om nedskärningar och massuppsägningar inom vården som drabbar personal och patienter, om den öppna rasismen i samhället och de låga lönerna inom kvinnodominerade yrken, om barn och ungas framtidsutsikter när regeringen och Sverigedemokraterna stoppar huvudet i sanden mitt under brinnande klimatkris.

I dag är det 1 maj, en dag då vi uppmärksammar de framgångar som många arbetare innan oss har kämpat sig till. I generationer har människor kämpat för rätten till drägliga arbetstider, betald semester och en lön som går att leva på. Samtliga har motarbetats av högerpartierna och så är fallet även idag. De senaste åren har vi sett hur arbetarna får betala för företagens och aktieägarnas stora vinster. Arbetare förväntas slita allt hårdare i Kristerssons och Åkessons Sverige med låga löner samtidigt som priser på mat, hyra och el rusar i höjden. Det är dags för politiken att ta ansvar och bryta med högerpolitikens utförsäljningar och nedskärningar.

Allt fler börjar inse att marknaden och högerpartierna inte kommer att lösa de stora samhällsproblemen. Den folkrörelse som dag för dag växer sig starkare behövs för att sätta press på beslutsfattare att fatta klokare beslut och ta tag i vår tids stora samhällsproblem. Vi ser det genom de tusentals människor som varje vecka demonstrerar i Örebros till stöd för det Palestinska folket, ett folk som i denna stund utsätts för ett bestialiskt folkmord utfört av den israeliska staten. Vi ser det i Rysslands anfallskrig mot Ukraina där örebroare har tagit emot ukrainska flyktingar med öppna armar och genom stort och smått visat sin solidaritet. Vi ser det genom strejkvakterna utanför Tesla i Örebro, som bestämt och outtröttligt tar striden mot ett av världens mäktigaste företag för att skydda den svenska modellen där kollektivavtal och schyssta arbetsvillkor ska vara en självklarhet. Vi ser hur allt fler örebroare med Hyresgästföreningen i ryggen protesterar mot ÖBOs planerade utförsäljningar av allmännyttan. När Socialdemokraterna i Örebro kommun har valt att styra tillsammans med Moderaterna och Centerpartiet kommer varken allmännyttan eller jämställda löner att prioriteras.

I regionen har det fattats beslut om massiva nedskärningar inom den redan hårt pressade vården. Socialdemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna har fattat besluten, men det är regeringspartierna tillsammans med Sverigedemokraterna som har lagt grunden för de massiva nedskärningar som nu sker över hela landet. Det visar sig genom bland annat nedläggning av kollektivtrafik, sönderstressad vårdpersonal, försämrad patientsäkerhet och längre vårdköer. Det som enligt regeringen och SD kommunicerades som ett extra tillskott innebar i praktiken att regionen inte ens fick tillräckliga medel för att täckta kostnadsökningar och inflation. Vänsterpartiets budgetförslag innehöll 20 miljarder mer till kommuner och regioner, något som finansierades genom bland annat högre skatt för höginkomsttagare och människor med stora förmögenheter. När vården slaktas i region Örebro län är det för att Tidöpartierna prioriterat sänkt skatt för de rika på bekostnad av vården.

Den 9 juni är det europaparlamentsval. Låt oss fram tills dess fortsätta bygga på den folkrörelse som belyser de verkliga samhällsproblemen som Tidöpartierna inte har viljan att lösa. Tillsammans tar vi tillbaka kontrollen över jobben, välfärden och klimatet. Tillsammans tar vi tillbaka kontrollen över Sverige!

För Vänsterpartiet,

Martha Wicklund, kommunalråd