• Utlys klimatnöd...
Klimatnödläge

Utlys klimatnödläge i Örebro

Idag höjer vi i Vänsterpartiet tillsammans med andra örebroare våra röster för klimatet. I samband med slutet av Global action week så medverkar vi på en manifestation på Stortorget för att belysa klimatkrisen. En rörelse som startade med en droppe har gett ringar på vattnet och nu rest sig till en tsunami världen över. Men det är inte politiken, myndigheter eller vuxenvärlden vi har att tacka för det. I denna fråga är det ungdomarna som är de vuxna i rummet. De har insett att det är upp till dem att agera för att kommande generationer ska ha en planet kvar att leva på. Barn och unga tvingas visa vägen när makthavare svarar med passivitet. Våra unga slåss för sin framtid, en framtid som just nu ser mörk ut. Men det finns hopp och det finns andra vägar att gå för att rädda klimatet, Vänsterpartiet tänker vara en del av denna väg. Det är viktigt att vi tar miljön och klimatet på allvar, vi kan inte fortsätta på den destruktiva väg som vi klamrar oss fast vid.

Vänsterpartiet har länge, på både nationell, regional och kommunal nivå drivit en stark miljöpolitik med vassa förslag som gör skillnad. Vi vill sätta press på storföretag som orsakar miljöförstöring, vi vill prioritera en grön kollektivtrafik och vi vill minska köttkonsumtionen. Vi har tyvärr inte alltid fått gehör för detta, vi har sökt samarbeten över gränser både lokalt och nationellt. Storföretagens vinster och styrets intresse av att sitta kvar vid makten har tyvärr vägt tyngre än klimatet. Vi jobbar ständigt för att miljön ska vara en viktig prioritet som genomsyrar allt arbete.

Läget är akut. Vi anser att Parisavtalets mål med en temperaturökning på max 2 grader är ett viktigt steg. Samtidigt är det fastslaget att vi ska jobba för att uppvärmningen ska stanna vid 1,5 grader, men då måste jobba hårdare. Det finns nämligen inget som tyder på att ökningen kommer att stanna där, vi måste därför agera snabbt och på bred front, det är något som både forskare och även Sveriges statsminister har påpekat. Vänsterpartiet anser att vi som kommun måste gå i spetsen för att driva en miljöpolitik som leder till viktiga förändringar. Detta måste ske nu. Lokala myndigheter kan spela en avgörande roll i att nå en global krislösning, Örebro kommun kan föregå regeringen. Örebro kan med sin storlek vara en av kommunerna som visar vägen. 392 lokala myndigheter i världen, med över 34 miljoner invånare, har redan utlyst klimatnödläge, det är hög tid att Örebro gör detsamma.

Vänsterpartiet i Örebro har under onsdagens kommunfullmäktige därför lagt en motion om att Örebro ska utlysa klimatnödläge.

Vi uppmanar nu övriga partier att sluta upp bakom följande:

1. Att erkänna att vi befinner oss i ett klimatnödläge

2. Att erkänna att nödläget kräver massmobilisering och akuta genomgripande åtgärder på lokal, regional, nationell och internationell nivå

3. Att erkänna att nödläget varar tills världens nationer säkerställt att målet att den globala uppvärmningen inte passerar förödande 1,5 grader

4. Att ge kommunen i uppdrag att skyndsamt ta fram en klimatnödlägesplan och prioritera planen i kommunens strategiska arbete

5. Att fastställa att kommunen i klimatnödlägesplanen prioriterar att påverka andra kommuner och högre politiska nivåer att utlysa klimatnödläge

6. Att fastställa att kommunen i klimatnödlägesplanen prioriterar att samarbeta med andra kommuner internationellt och nationellt för att bygga upp kompetens och ta kompensatoriskt ansvar för en snabb omställning tills högre nivåer tar sitt fulla ansvar

7. Att fastställa att kommunen i klimatnödlägesplanen tar på sig att informera alla människor som lever och verkar i Örebro kommun om klimatnödläget och samverka med lokala aktörer för en skyndsam omställning

Vi i Örebro kan inte ensamma rädda klimatet, men detta kan vi göra. Vi har inte tid att vänta längre, vi har inte tid att tveka längre, vi måste agera.

Martha Wicklund

Oppositionsråd, Vänsterpartiet Örebro