• Pressmeddelande...
Boende

Pressmeddelande: Vänsterpartiet föreslår omfattande förändringar av Örebrobostäder

Vänsterpartiet Örebro lämnar idag ett förslag där man föreslår drastiska åtgärder för Örebrobostäder. Bland annat föreslås att Öbos avkastningskrav avskaffas och att pengarna istället läggs på att betala för nödvändiga renoveringar. Bara i år har Öbo ett avkastningskrav på cirka 85 miljoner kronor, Vänsterpartiet föreslår nu att detta avkastningskrav helt slopas.

– Vi ser hur Öbo allt mer övergår till att drivas som vilket företag som helst, tyvärr så är det hyresgästerna som får betala. Vi vill istället att Öbo ändrar riktning för att mer agera som den allmännytta de faktiskt är, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Martha Wicklund.

Motionen som lämnas in på kommunfullmäktige idag är en av flera kommande motioner som behandlar vikten av att Öbo drivs som en allmännytta med Örebroarnas bästa i åtanke.

– Det sker en oroväckande utveckling på bostadsmarknaden med skenande hyror och vanligt folk har snart inte någonstans att ta vägen. Vart ska den ensamstående mamman eller pensionären bo när inte ens allmännyttan kan erbjuda bostad till en rimlig hyra, säger Martha Wicklund.

I motionen föreslår Vänsterpartiet, utöver avskaffat avkastningskrav, att det invecklade rabattsystem som Öbo idag använder sig av endast används i undantagsfall. Alltför omfattande och invecklade rabattsystem bidrar till en allt högre hyresnivå.

– Rabatterna är ju tidsbegränsade vilket innebär att det istället blir en rejäl höjning av hyran när rabatten väl plockas bort. Vi vill att Öbo ska sätta hyror som hyresgästerna kan klara av på både kort och lång sikt, säger Martha Wicklund.

Det finns ett stort behov av renoveringar av Öbos bostäder, något som innebär en ökad kostnad på kort sikt samtidigt som det ökar husens livslängd. För att undvika en orimligt stor hyreshöjning och att hyresgäster inte har råd att flytta tillbaka efter nödvändiga renoveringar så vill Vänsterpartiet använda pengarna från det slopade avkastningskravet som föreslås.

– På så vis tror vi att Öbo kan klara av nödvändiga renoveringar utan att göra stora hyreshöjningar som drabbar människor med låg inkomst och i slutändan kan leda till att människor står utan bostad, säger Martha Wicklund.