• Den gröna stade...
Miljö

Den gröna staden

Vi är nu fler än 150 000 personer i Örebro kommun, även om vissa av oss bor på landet så bor de allra flesta i staden. Vi vet att även stadsbor behöver grönska för att må bra. Stadens parker och grönområden är mötesplatser, och de motiverar oss till rörelse då barnen kan leka, och vuxna i alla åldrar kan promenera och träna. Parkerna ger också tillfälle till avslappning i en stressig vardag. Länge har de mest ekonomiskt utsatta stadsdelarna i Örebro haft sämst tillgång till stora parker. Efter förslag från Vänsterpartiets har Saxons park i Brickebacken rustats upp, och förbättringar sker också i andra stadsdelar. Vi kommer fortsätta arbeta för en rättvis tillgång till parker och grönytor.

Vi måste värna om och förbättra de parker och grönområden som finns i våra bostadsområden, men också se till att nya stadsdelar får tillräckligt med grönyta. Ett sätt att göra det är med grönytefaktor, ett redskap för att säkerställa en rätt mängd grönska nya planerade bostadsområden. Grönytefaktor gör det lönsamt för privata aktörer att bygga in grönytor i staden. Vänsterpartiet vill att Örebro kommun ska använda grönytefaktor i stadsplaneringen. I planering av nya hus och bostadsområden borde kommunen förespråka gröna tak och gröna väggar, som både förbättrar luftkvalitén, och ger plats åt insekter och bin.

Grönska måste också finnas på de platser där våra barn tillbringar mycket av sin tid, på förskolan. Ett barns kreativitet utvecklas bättre bland träd och blommor än på på en asfaltsplan, förskolegårdar utan stora träd kan till och med riskera barns hälsa då de saknar skugga heta dagar. Vänsterpartiet vill satsa på att skapa fler gröna förskole- och skolgårdar, satsningar som styret har stoppat i årets budget.

En stad som är bra för människor är en stad där luften är ren och där fågelsången hörs mer än trafikbullret. Vi vill ge människor mer plats istället för bilen genom fler bilfria gator och ett utbyggt cykelnät. Vänsterpartiet vill skapa och skydda sammanhållna gröna stråk där kan fåglar, insekter och djur kan sprida sig. Vi vill att kommunen i sina planteringar väljer de växter som ger bin och bäst möjlighet att leva och att vi testar om vi på valda platser i Örebro kan låta gräs och blommor växa till ängar istället för millimeterklippta gräsmattor. Genom att ge rätt förutsättningar till bin skapar vi samtidigt förutsättningar för oss människor att kunna odla vår mat. Ängar kan också vara billigare än gräsmattor

Örebro är en växande stad. Det är bra på många sätt men staden måste växa hållbart. Odlingsbar mark, framförallt med frisk och högkvalitativ mylla, är en stor bristvara i Sverige. Med vår växande befolkning är det viktigt att vi försäkrar oss om att det i framtiden finns tillräckligt med mark avsatt för att producera livsmedel för att försörja befolkningen. Vi måste därför undvika att bygga på betydelsefulla odlingsmarker. Vänsterpartiet vill att Örebro kartlägger omfattning, kvalité och placering av kommunens odlingsbara marker. Nyligen kom en dom som upphäver kommunens planer att bygga på odlingsmark i Ormesta, ett bevis på att kommunen misslyckats med att skydda åkermarken.

Maten är en naturresurs och inte något som bara dyker upp på butikshyllorna. För att få fler att se kopplingen mellan jord och bord, och få glädjen att själv kunna äta av det som kan plockas i närmiljön så vill Vänsterpartiet att vi ska ha mer ätbara örter, bär och frukt i våra parker. På Vänsterpartiets initiativ har plantering av bärbuskar och fruktträd påbörjats i liten skala i några parker, men det måste utökas med mer parker och fler ätbara växter.

Låt oss göra Örebro till den gröna staden. Vänsterpartiet kämpar för en grön stad, för vår framtid.

Martha Wicklund, (V)

Kommunalråd Vänsterpartiet Örebro