• Efterlängtad åt...
1 maj

Efterlängtad återgång till klassiskt 1 maj-firande

Efter två år med digitala 1 maj-firanden återgår Vänsterpartiet till ett klassiskt firande med demonstrationståg, tal och fest.

– Det känns fantastiskt att få gå i ett riktigt demonstrationståg igen! Som vi har längtat, säger Vänsterpartiets kommunalråd Martha Wicklund.

2020 och 2021 var 1 maj-firandet helt digitalt. Men i år, på arbetarrörelsens internationella högtidsdag, arrangerar Vänsterpartiet Örebro tillsammans med Ung Vänster Örebro ett 1 maj i helt fysisk form. De sista förberedelserna pågår nu för fullt, och på söndag är det dags.

– Jag ser fram emot att få demonstrera tillsammans och att träffa alla medlemmar och sympatisörer igen. Det blir också det officiella startskottet på en historisk valrörelse där vi hoppas kunna involvera rekordmånga människor, säger Elisabeth Nilesol som är valorganisatör och arrangör.

Enligt Linn Josefsson som är ordförande i partiföreningen finns det goda förutsättningar för en bra uppslutning både i demonstrationståget och i valrörelsen.

– Vårt parti och våra partiföreningar i hela landet växer. Medlemsantalet har ökat rejält det senaste året och det är många som vill hjälpa till i kampen för jämlikhet och klimaträttvisa, säger Linn Josefsson.

Även kommunalrådet Martha Wicklund ser att Vänsterpartiet har intagit en större roll inom svensk politik och tror att allt fler börjar se de negativa effekterna av marknadsskolan, privatiseringen av vården och de växande klassklyftorna.

– Det är ett resultat av att vi visar att vi är ett parti att lita på, att vi inte bara snackar utan faktiskt gör det vi säger att vi ska göra. Vi har stoppat marknadshyrorna och visat hur vinster i välfärden urholkar vår gemensamma välfärd. Svenskarna har tröttnat på att deras skattemedel som ska gå till utbildning, vård och omsorg i stället går till vinst åt privata företag, säger Martha Wicklund.

Hålltider:

11:30 – Samling med festligheter i Slottsparken