• Fram för bättre...
BRT

Fram för bättre kollektivtrafik!

Vi i Vänsterpartiet har ställt oss bakom satsningar för snabbare bussar så som BRT, Bus rapid transit.

Dagens trafiksituation innebär väldigt stor trängsel på vägarna i centrala Örebro. Köer, korsningar, och väntan på att svänga in och ut från hållplatser gör att bussen blir långsam. Längs den sträcka där snabbussarna, BRT, ska gå, är hastigheten idag så låg som 10-15 km/timmen under rusningstid. Restiden blir upp till dubbelt så lång för bussresenären i jämförelse med den som väljer bilen. Bussen upplevs idag därför inte som ett attraktivtalternativ. Örebro växer, vi blir hela tiden fler som ska samsas på gatorna. Oingenting görs, beräknas trafiken öka med 5 000 fler bilar dagligen på Rudbecksgatan.

Utan en ordentlig satsning på snabb kollektivtrafik, kommer vi inte klara av vare sig våra klimatmål, eller få en trafiksituation som fungerar i centrum. BRT är det system som kan anpassas bäst till den befintliga trafiken, men också det mest kostnadseffektiva högkapacitetssystemet, av alla de som vi har tittat på.

Det är många som bor längs BRT-stråket, till exempel Brickebacken, kring universitetet, i Tybble, Mellringe, Varberga, Baronbackarna, Vivalla och många av de som anländer eller reser från resecentrum. Det kommer även att vara bra för bussresenärer från Odensbacken och Almbro, även landsbygdsbussarna kommer att komma fram snabbare. Även för dem som åker bil finns det vinster med snabbussarna – när fler kan välja bussen blir det färre som trängs med bil på vägarna.

Det är viktigt att bygga ett kollektivtrafiksystem som gör att de som vill och kan ska kunna ta bussen, så att de som måste kan ta bilen. Det gäller till exempel de som bor på landsbygden och inte har tillgång till kollektivtrafik, de som behöver bilen i sitt yrke, de som åker med färdtjänst, alla utryckningsfordon och andra som behöver bilen för att få ihop vardagen.

Vi i Vänsterpartiet vill också vara tydliga med att snabbussar/BRT inte ensamt löser alla trafikproblem i Örebro kommun. Det måste satsas på kollektivtrafik i hela kommunen, både på landsbygden och i staden! Det finns också andra saker som krävs både för att satsningen på snabba bussar ska ge invånarna en kollektivtrafik och trafiksituation som fungerar. Det kan handla om pendlingsparkeringar, matarbussar och ett övrigt linjesystem som passar ihop med människors vardag och livspussel.

Linn Josefsson (V), Samhällsbyggnadspolitisk talesperson