• Höj lönen för k...

Höj lönen för kommunanställda som tjänar under 27 000

Regeringen har satt upp en ny nivå för vad som anses vara en rimlig och trygg inkomst. Nu vill Vänsterpartiet kräva pengar från regeringen för att höja lönen för alla kommunanställda som tjänar under 27 000 kr.

Barnskötare, personliga assistenter, måltidspersonal, lokalvårdare och vårdbiträden är några av de yrkesgrupper som ofta tjänar mindre än så. Även de behöver ha en trygg inkomst som går att leva på, säger Vänsterpartiets kommunalråd Martha Wicklund.

I en motion föreslår Vänsterpartiet att kommunen ska begära pengar från regeringen för att höja lönen för de som tjänar under 27 000 kr. Bakgrunden är den nya försörjningskravsgränsen för arbetstillstånd i Sverige som Regeringen och Sverigedemokraterna har infört. Från och med den 1 november höjdes försörjningskravsgränsen från 13 000 kr till 27 363 kr.

– Regeringen har nu bestämt en summa för vad som anses vara en god försörjning. Om de ställer detta krav för utländska arbetare så borde det också gälla all övrig personal. Vi tycker det är rimligt att regeringen skjuter till medel för denna höjning, säger Martha Wicklund.

Med den nya lagen kommer många arbetskraftsinvandrare förlora sina arbetstillstånd, samtidigt har kommunen stora utmaningar med kompetensförsörjning och låga löner inom välfärdsyrken.

– Vi har redan idag svårt att rekrytera till många välfärdsyrken. Det handlar om människor som har etablerat sig på arbetsmarknaden och är en del av samhället, de betalar skatt och har sina barn i svenska skolor, säger Martha.

Vänsterpartiet har länge drivit på för höjda löner inom välfärden och tidigare fått igenom högre löner för bland annat undersköterskor, barnskötare och elevassistenter. Martha Wicklund understryker även att Vänsterpartiet inte på något sätt skulle motsätta sig höjda löner för arbetskraftsinvandrare.

– Det är absolut nödvändigt, men det måste vara lika för alla. Regeringen lägger över finansieringen på kommunerna som inte kan möta kravet inom befintlig budget. Det är heller inte rättvist mot svenska medborgare som är anställda inom kommunen och tjänar under 27 000 i månaden. Det är huvudlöst, ansvarslöst och fientligt, avslutar Martha.