• I Vänsterpartie...
Barn

I Vänsterpartiets Örebro sparar vi inte på barnen

Nära en fjärdedel av eleverna i Örebro kommuns skolor var i våras inte behöriga till ett yrkesprogram på gymnasiet när de gått ut nian. Trots det väljer de styrande partierna att skära ner inom barn- och utbildningsområdet.

Det är obegripligt för oss i Vänsterpartiet då vi ser hur viktigt det är att barn och unga ska ha lika möjligheter att utvecklas i skolan och i samhället oavsett vilket hem de kommer ifrån – det är en nödvändighet för ett jämställt samhälle fritt från klyftor och orättvisor.

Av det skälet är det prioriterat för oss i Vänsterpartiet att jobba för mindre barngrupper i förskolan och att det finns resurser för alla barns behov. Vi vill säkerställa att elever har tillgång till studiehjälp med utbildade lärare i skolan och vi prioriterar modersmålsundervisning, elevhälsa och att alla barn och elever får hjälp utifrån sina egna förutsättningar.
I Vänsterpartiets Örebro satsar vi för framtiden. Istället för att skapa större klyftor genom nedskärningar är det just i förskolan och skolan vi måste fokusera. Men Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna som styr i Örebro har istället valt att skära ner, dessa nedskärningar kommer att slå hårt mot kommande generationer.
När det görs besparingar inom skolan är det alltid de barn och elever som redan idag har svårt att klara målen som drabbas värst.
Den extra tiden som en lärare eller resurs kan lägga ner för att stötta den som hamnat efter kommer att försvinna med styrets budget. Det är resurser som ser till ”hemmasittare” ändå kommer iväg som försvinner. Resurser som gör att stora grupper kan minskas i förskolan och i skolan kommer att försvinna med styrets budget.
När S, C och Kd sparar i förskolan och skolan skär de inte bara ner på barnens resurser direkt, de sparar också så att det blir mindre lockande att jobba som lärare i skola, förskola och fritidshem vilket innebär att det kommer bli svårare och svårare att hitta bra pedagoger. Redan i dag är det ofta de förskolor och skolor där barnen har störst behov som har problem att rekrytera.
Vänsterpartiet lade i vårt förslag till budget 68 miljoner kronor mer på barn- och utbildningsområdet än de styrande partierna i Örebro, vi vill satsa på barnen på riktigt!

I Vänsterpartiets Örebro tar vi krafttag inte bara för situationen idag, utan för att framtida generationer ska kunna leva och bo i Örebro.
I Vänsterpartiets Örebro sparar vi inte på förskolan. Vi sparar inte på skolan. Vi sparar inte på vår framtid.

Cecilia Lönn Elgstrand,
Skolpolitisk talesperson Vänsterpartiet Örebro