• Internationella...

Internationella kvinnodagen 2023

På internationella kvinnodagen, den 8 mars, arrangerar Vänsterpartiet Örebro en manifestation för att uppmärksamma den internationella kvinnodagen och för att synliggöra det förtryck som kvinnor lever under. Manifestationen startar klockan 17.00 på Stortorget i Örebro.
Efter manifestationen går vi tillsammans till ABF där vi bjuder på fika och mer underhållning. På plats finns även andra föreningar som man kan träffa. Klockan 19.00 anordnar Vänsterpartiet Örebro län ett panelsamtal med temat ”Kvinna. Liv. Frihet”. Det är helt gratis!
I Örebro har tidningsrubrikerna under 2023 varit en jobbig läsning, där flera kvinnor vittnar om övergrepp ute på krogen. Våldet mot kvinnor är ett av våra största samhällsproblem, trots det görs alldeles för lite för att stoppa det. Det går inte längre att blunda. Örebro, Kalmar och Skellefteå, runt om i hela Sverige, runt om i hela Europa, runt om i hela världen pågår ständigt våldet mot kvinnor.
”Kvinna. Liv. Frihet” har blivit parollen för den pågående protestvågen mot den iranska regimens förtryck. Protestvågen inleddes i september 2022 efter att 22-åriga Jina Amini mördades bara av den iranska moralpolisen, eftersom hon bar sin slöja på ”fel” sätt.
Händelsen blev den tändande gnistan efter drygt 40 år av förtryck. Sedan dess har protesterna vuxit i styrka, liksom repressionen mot de som deltar i dem. Regimen slår tillbaka protesterna med våld, gripanden och avrättningar. Kurder och andra minoriteter är särskilt utsatta för det statligt sanktionerade våldet.
Nu vill vi också använda det tillfälle som den internationella kvinnodagen är att visa vårt stöd och vår solidaritet med de kvinnor och män i Iran som kämpar för kvinnors rättigheter och yttrandefrihet mot korruption, förtryck och fattigdom.
Hoppas att vi ses!