• Källkritik bidr...
Aktuellt i kommunpolitiken

Källkritik bidrar till minskad smittspridning

Läget i samhället fortsätter att vara väldigt kritisk. Virusets framfart sjunker på vissa håll medan det tar mer fart i andra delar av världen. Jag slås av hur många proffstyckare som finns runt omkring oss och som ofta har väldigt mycket att säga om hur Sverige borde agera. Sverige är ganska unika i sitt sätt att hantera läget just nu men det som är viktigt att komma ihåg är att alla beslut är baserade på fakta och vetenskap. Vi har inte tillåtit paniken att ta över utan försökt att hålla huvudet kallt för att säkerställa att de åtgärder som genomförs är det bästa för oss alla. Samtidigt som vissa stater agerar väldigt tufft och inför hårda sanktioner för alla medborgare så finns det ledare för andra länder som offentligt gått ut och sagt att det inte är någon fara. Jag har läst rapporter om allt från att Facebook har tagit bort rent felaktiga inlägg som Jair Bolsonaro, Brasiliens president, har lagt upp till att USA:s president Donald Trump har sagt att USA kommer att kunna återgå till vardagen lagom till påsk.

Att falsk information, osanningar och felaktigheter delas flitigt i sociala medier och får oproportionerligt stor spridning utgör ett allvarligt hot. Det är nu när vi har en pandemi som det blir extra viktigt att inte sprida felaktigheter som i värsta fall faktiskt kan leda till att fler människor dör. Där kan vi se Donald Trump som ett tydligt exempel på just det, som till en början uppmanade religiösa församlingar att fortsätta hålla sina gudstjänster som vanligt, som fortsatte säga åt folk att gå på restauranger och handla som om inget hade hänt, till att nu gjort en helomvändning. Självklart är det bra att ledare för en nation med cirka 330 miljoner människor till slut förstår allvaret men samtidigt så måste jag fråga mig hur många som kommer få sätta livet till för att Trump vägrat inse konsekvenserna av denna pandemi tidigare.

I tider som dessa så måste vi hjälpas åt på många olika sätt. Att vi är solidariska och hjälper till att handla eller kanske ser till att jobba hemifrån när vi kan det kan vara helt avgörande för någon annan. Men en väldigt lätt sak för oss är att inte dela det där inlägget om vi inte kan ta oss tid att vara källkritiska. Det florerar en stor del information i sociala medier och ”alternativ media” som kanske verkar trovärdig till en början, här gäller det att tänka noga. Spridningen av desinformation beter sig på många vis likadant som viruset. Vi har nog alla sett bilderna på hur spridningen av viruset minskar drastiskt när fler stannar hemma, hur virusets spridningsvägar kapas. Vi kan stoppa desinformationen på samma sätt. Det handlar om att stoppa dig själv från att automatiskt trycka dela eller gilla om informationen inte kommer från en trovärdig källa. För ser vi till att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och lyssnar på våra myndigheter, så kommer fler liv att räddas. För det är vi tillsammans som ser till att hålla smittspridningen nere så att sjukvården inte blir mer överbelastad och så att så få människor som möjligt får sätta livet till. Vi hjälps åt och vi är solidariska genom att vi tar riskerna på allvar. Tillsammans tar vi sikte på en framtid efter Corona!

Martha Wicklund, oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro